تظاهرات و بحران افشاگری علیه عبدالفتاح السیسی در مصر

تظاهرات و بحران افشاگری علیه عبدالفتاح السیسی در مصر
پنج‌شنبه 28 شهريور 1398 - 15:45

دولت السیسی با بحران جدیدی مواجه شده است و دستگاههای امنیتی خود را برای تظاهرات ضد دولتی در روز جمعه آماده می‌کنند.

العالم - مصر

فضای سیاسی مصر در ماه‌های گذشته کم ملتهب نبوده و بتازگی دولت «عبدالفتاح السیسی» با بحرانی جدید روبه‌رو شده است.

ادامه بازداشت‌ها و صدور گسترده احکام اعدام و حبس ابد، انتشار گزارش‌هایی از شرایط بسیار بد زندان‌ها و سرانجام مرگ مشکوک «محمد مرسی» در ۲۷ خرداد گذشته و پس از آن مرگ پسر ۲۵ ساله‌اش «عبدالله» که آن هم در شرایط پر ابهامی اتفاق افتاد، حکومت السیسی را در کانون انتقادات حقوق بشری قرار داده بود که سر و کله فردی به نام «محمد علی» پیدا شده و دست به افشاگری‌های جنجال‌برانگیزی می‌زند.

در یک هفته گذشته رسانه‌ها و محافل سیاسی مصر نقل قول «محمد علی» تاجر و بازیگر مصری مقیم در اسپانیا است؛ فردی که می‌گوید بیش از ۱۵ سال با ارتش مصر همکاری کرده و از فسادهای این نهاد بعلاوه فساد خانواده السیسی اطلاع دارد.

«محمد علی» در هفتم سپتامبر گذشته انتشار ویدئوهای افشاگرانه خود را آغاز و در اولین سخنان خود به موضوع کاخ‌های ریاست‌جمهوری از جمله کاخ بسیار بزرگی در پایتخت اداری مصر که در شرق قاهره در حال ساخت است؛ اشاره کرد.

او همچنین گفت که خانواده السیسی با بودجه دولتی اقدام به خرید جواهرات از کشور سوئیس کرده‌اند و فرماندهان ارتش به کار دلالی مشغول هستند. «محمد علی» گفت که فساد درون دولت و ارتش، مصر را با بدهی‌های سنگین خارجی مواجه کرده است.

پس از این اظهارات، عبدالفتاح السیسی روز یکشنبه گذشته در سخنانی گفت که این کاخ‌ها را برای خود نساخته بلکه از آن مصر است.

اما روز سه‌شنبه گذشته «محمد علی» در ویدئویی از رئیس‌جمهور مصر خواست تا روز پنجشنبه (امروز) استعفا دهد. او همزمان از مردم مصر نیز خواست تا در صورت امتناع السیسی از استعفا، روز جمعه ساعت هفت عصر به وقت محلی به خیابان آمده و علیه او شعار دهند.

«محمد علی» همچنین از افسران ارتش و نیروهای پلیس نیز خواست تا به مردم مصر بپیوندند. او پیش از آن گفته بود که بسیاری از نیروهای ارتش مخالف وضع موجود هستند. این معارض مصری همچنین از السیسی خواست تا تمامی زندانیان سیاسی از جمله افسران ارتش و پلیسی را که به جرم مخالفت با او در زندان به سر می‌برند، آزاد کند.

او گفت: «روز جمعه آتی ساعت هفت غروب، هر مسلمان، مسیحی، اخوانی، لیبرال، سکولار و تمامی مردم مصر از همه طیف‌ها به خیابان‌ها بیایند... ای ارتش ای پلیس و ای دستگاه قضایی شما پشت مردم مصر هستید نه در مقابلشان...».

پس از انتشار فیلم سخنان «محمد علی» شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر و فیسبوک شاهد فعالیت وسیع مخالفان دولت مصر شد و هشتگ #کفایه_بقى_یاسیسی (سیسی دیگر بس است) به ترند توئیتر تبدیل شد و از مرز یک ملیون مشارکت کننده نیز عبور کرد. هشتگ #الرحیل_یاسیسی_او_النزول_للشارع (سیسی یا استعفا بده یا به خیابان‌ها می‌ریزیم) نیز مورد استفاده مخالفان قرار گرفته است.

نکته قابل توجه اینکه «محمد علی» در ویدئوی خود «ملک سلمان شاه سعودی را نیز مورد خطاب قرار داد و از او خواست تا جزایر «تیران» و «صنافیر» را به مصر باز گرداند و گفت که خاک مصر فروشی نیست.

آغاز بازداشت‌ها

در همین حال فعالان فضای مجازی از آغاز بازداشت‌های گسترده در مصر و آمادگی نیروهای امنیتی برای مقابله با تظاهرات احتمالی روز جمعه خبر می‌دهند.

به گفته آنها، نیروهای امنیتی برخی بازداشت شدگان گذشته را که به تازگی آزاد شده‌اند دوباره دستگیر کرده‌اند. همچنین برخی از نیروهای امنیتی که ظن مخالف بودن با السیسی در آنها می‌رفت نیز بازداشت شده‌اند.

وبگاه شبکه الجزیره نوشته است که شورای امنیت ملی مصر تصمیم گرفته است برخی معابر منتهی به کاخ ریاست‌جمهوری در شرق قاهره را از صبح روز جمعه ببندد. در میدان «التحریر» نیز نیروهای امنیتی قرار است در داخل ساختمان قدیمی وزارت کشور که مشرف به میدان قرار گرفته به حالت آماده‌باش در آیند.

فارس

پربیننده ترین خبرها