سخنگوی وزارت خارجه: تنها یک سوم هیئت ایرانی برای حضور در مجمع سازمان ملل ویزا گرفتند/ سوء استفاده از میزبانی سازمان ملل توسط آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه: تنها یک سوم هیئت ایرانی برای حضور در مجمع سازمان ملل ویزا گرفتند/ سوء استفاده از میزبانی سازمان ملل توسط آمریکا
دوشنبه 1 مهر 1398 - 11:54

سخنگوی وزارت خارجه گفت: فقط یک سوم هیئت ایرانی برای مشارکت در مجمع عمومی سازمان ملل ویزا دریافت کردند

العالم - ایران / سیاسی

سید عباس موسوی در مورد محدودیت‌های صدور روادید از سوی آمریکا برای هیئت دیپلماتیک جهت حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد افزود: این اقدام آمریکا نوعی سوء استفاده از میزبانی سازمان ملل متحد است، زیرا بر اساس قرارداد مقر با سازمان ملل متحد آن‌ها موظف به تسهیل ورود هیئت‌های خارجی در مناسبت‌های مختلف به سازمان ملل هستند.

وی ادامه داد: اما متاسفانه آمریکایی‌ها مسائل سیاسی دو جانبه و کم ارزش سیاسی را در این موضوع دخالت می‌دهند که اقدامی غیر قانونی و خلاف موازین حقوقی و مقررات بین الملل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: متاسفانه در سفر اخیر رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به سازمان ملل، آمریکایی‌ها اقداماتی را جهت کاهش حضور افراد موثر انجام داده و روادید‌ها را نیز بسیار دیرتر از موعد مقرر صادر کردند، ضمن اینکه محدودیت‌هایی را نیز برای تیم ایرانی در نیویورک ایجاد کردند تا هیئت ایرانی را با مشکل مواجه کنند.

اقای موسوی در ادامه درباره هدف آمریکا از این اقدام گفت: هدف آن‌ها این بود که نگذارند هیئت ایرانی به این سفر برود، اما با توجه به اینکه از لحاظ قانونی دست آن‌ها بسته بود تلاش کردند حضور افراد موثر در سفر را محدود کنند و به دقایق آخر بیندازند.

وی افزود: هیئت ایرانی بر اساس ماموریت خود و استفاده از این فرصت تصمیم گرفت در اجلاس سازمان ملل حاضر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص تعداد روادید‌های صادر شده از سوی آمریکا اظهار داشت: تعداد روادید‌های صادر شده نسبت به دفعات قبل کاهش چشمگیری داشته و تنها برای حدود یک سوم اعضا صادر شده است.

موسوی تصریح کرد: آمریکایی‌ها دلیل خاصی برای این اقدام غیر قانونی ارائه نکردند و ما آن را نوعی بازی بچه گانه و سوءاستفاده از میزبانی سازمان ملل در نیویورک می‌دانیم که خلاف حقوق بین الملل و تعهدات آن‌ها نسبت به معاهده مقر است.

صداوسیما

پربیننده ترین خبرها