الجبیر فضای متشنج منطقه را تلطیف کرد

الجبیر فضای متشنج منطقه را تلطیف کرد
دوشنبه 1 مهر 1398 - 17:46

عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی به هشدار محمد جواد ظریف درباره امکان شعله ور شدن آتش جنگ همه جانبه در منطقه در صورت حمله عربستان سعودی و آمریکا به ایران پاسخی مضحک داد.

العالم – کشکول

وی در گفت وگو با شبکه "سی ان بی سی" آمریکا گفت که عربستان سعودی، مسئول حفاظت از مرزها، مردم و تاسیسات زیربنایی خود است و برای پاسخگویی به حمله علیه تاسیسات آرامکو، منتظر اعلام نتایج تحقیقات در این زمینه است.

الجبیر این سخن را از سر مزاح نگفت گرچه این سخنان توسط بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی مورد تمسخر واقع شد بلکه این سخنان را گفت تا فضا را تلطیف کند چرا که فضای متشنج چند روز گذشته منطقه نیازمند چنین سخنانی بود.

اگر محور مقاومت، سخنان "مغز متفکر" سیاست خارجی عربستان سعودی را مسخره می کرد، طبیعی و قابل درک بود اما اینکه همپیمانان عربستان سعودی در غرب سخنان الجبیر را مسخره کردند نشان دهنده آن است که این سخنان تا چه حد مسخره و خنده دار بوده است.

از میان آن همه مطالب تمسخر آمیز درباره سخنان الجبیر، ما مطلب منتشره در روزنامه "گاردین" را انتخاب کردیم.

این روزنامه درباره سخنان الجبیر نوشت: در خاورمیانه به شوخی می گویند که عربستان سعودی تا آخرین سرباز پاکستانی خواهد جنگید.

این شوخی به حمایت دائمی پاکستان از عربستان سعودی در پروژه های نظامی اش اشاره دارد.

گاردین افزود: این شوخی می تواند سودان را نیز شامل شود که با نیروی زمینی اش در جنگ عربستان سعودی علیه یمن شرکت کرد.

این روزنامه خاطر نشان کرد: البته عربستان سعودی به خرید کارگر برای مشاغلی که شهروندانش آن را سطح پایین می دانند، عادت دارد و این سیاست حتی در ارتش این کشور اجرا شده است.

گاردین نوشت: همیشه کشورهای فقیری هستند که آماده اند جوانانشان را با قیمت مناسب بفروشند تا گوشت دم توپ باشند، لذا جنگ عربستان سعودی علیه یمن که به آن "ائتلاف عربی" می گویند، همان تعبیر محترمانه "مزدوران به فرماندهی عربستان سعودی" است که شامل همپیمانان عربستان سعودی در کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، مصر، اردن، مغرب و کودکان سودانی است که خانواده هایشان در صورت کشته شدنشان غرامت هنگفتی دریافت می کنند.

گاردین یادآوری کرد: عجیب است که برخی اشخاص پس از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی پیش بینی کرده اند که ایران و عربستان با یکدیگر وارد جنگ خواهند شد، چرا که عربستان هرگز نمی جنگد بلکه طرفهایی را اجیر می کند تا به جایش بجنگند، البته آل سعود در این زمینه حمایت آمریکا از این دروغ بزرگ را نیز با خود دارد که می گوید: "عربستان سعودی حافظ صلح در منطقه است و هر آنچه امنیت این کشور را تهدید کند، ثبات منطقه را به مخاطره خواهد افکند" !.

این روزنامه نوشت: عده ای می پرسند، چرا عربستان سعودی که مرکز بین المللی صلح در استکهلم آن را بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان در سالهای 2014 تا 2018 نامید، به این حمایت و کمک نظامی نیازمند است؟

در پاسخ باید گفت که خرید این حجم عظیم از سلاح در واقع تضمین کننده استمرار روابط عربستان سعودی با همپیمانان غربی اش است که در ازای چشم پوشی شان از نقض حقوق بشر، ترور و آدم ربایی توسط عربستان سعودی، از آنان سلاح می خرد. لذا سیاست خارجی عربستان سعودی کاملا مبتنی بر پرداخت حق السکوت و خرید دوستان مصلحتی است.

به نظر می رسد که الجبیر می دانست صحبتهایش شوخی تلقی می شود و همه آن را مسخره خواهند کرد، به همین دلیل دست پیش گرفت که پس نیفتند و گفت: این اولین بار نیست که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، سخن خنده دار و مضحکی می گوید!

اما با توجه به واکنش های منتشره نسبت به سخنان ظریف باید گفت که برعکس آنچه الجبیر گفت، دنیا سخنان ظریف را جدی گرفت و به آن احترام گذاشت، امری که نشان می دهد الجبیر یا شخصی "نادان" است که به چیزی می خندد که اصلا خنده دار نیست و یا شخصی "کودن" است که آنچه را که ظریف گفته اصلا متوجه نشده است.

پربیننده ترین خبرها