هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسما گشایش یافت/ گوترش: جهت برخی بحران ها به سوی امیدبخشی تغییر کرده است

هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسما گشایش یافت/ گوترش: جهت برخی بحران ها به سوی امیدبخشی تغییر کرده است
سه شنبه 2 مهر 1398 - 16:57

دبیر کل سازمان ملل متحد در آئین گشایش هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی این سازمان در نیویورک، ابراز امیدواری کرد که همه کشورها بتوانند در شرایط احترام و همکاری دوجانبه و بدون مداخله در امور داخلی دیگران، زندگی کنند و ادامه پیشرفت در مسیر منع گسترش تسلیحات هسته ای با نماد برنامه جامع اقدام مشترک "برجام" همچنان امکانپذیر باشد.

العالم ـ آمریکا

«آنتونیو گوترش » دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: یک سال پیش در این مکان از وزش نسیم امید به رغم هرج و مرج ها و سردرگمی ها در جهان سخن گفتم و از آن هنگام تغییر جهت برخی از آنها به سوی مسیرهای امیدبخش ادامه یافته است.

دبیر کل سازمان ملل متحد در ادامه به برگزاری انتخابات در ماداگاسکار، مجمع الجزایر مالدیو و جمهوری دمکراتیک کنگو و حل اختلاف یونان و جمهوری مقدونیه شمالی، برگزاری گفت وگوهای سیاسی در سودان، آغاز روند صلح در جمهوری آفریقای مرکزی و از همه مهم تر دستیابی دولت سوریه به توافق با احزاب سیاسی به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی تازه، معتبر، متوازن و فراگیر برای این کشور بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت، اشاره کرد.

گوترش گفت: با این حال در دورنمای جهان، شاهد ادامه درگیری ها، ادامه گسترش تروریسم و خطر از سرگیری رقابت تسلیحاتی تازه هستیم و هنوز بسیاری از بحران ها از یمن تا لیبی و افغانستان و نقاط دیگر همچنان حل نشده باقی مانده است.

وی با اشاره به رویکرد تازه دولت ایالت متحده به قضیه فلسطین گفت که اقدامات یکجانبه، راه حل ۲ دولت برای حل اختلافات اسرائیل و فلسطین را تهدید به نابودی کامل می کند و چهار میلیون نفر از مردم ونزوئلا از کشورشان گریخته اند که یکی از بزرگترین آوارگی های جهان به شمار می رود.

به گفته گوترش؛ تنها در سال جاری (۲۰۱۹)، دستکم ۸۰ صلح بان سازمان ملل، امدادگر و دیگران در حملات وحشیانه و شرایط دیگر، در تلاش برای بهبود زندگی دیگران، جان خود را از دست داده اند.

دبیر کل سازمان مل متحد با اشاره به ارائه برنامه خلع سلاح تازه برای پیشبرد صلح جهانی در کوتاه مدت به نام توافقنامه "آغازی تازه"، گفت: باید برای برخورد با تهدید اوج گیرنده موشک های بالستیک و تجدیدنظر موفقیت آمیز در پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای در ۲۰۲۰ تلاش کنیم.

وی با غیرقابل اعتماد و ناپایدار خواندن اوضاع شبه جزیره کره، از تلاش ها برای برگزاری نشست تازه ای میان رئیس جمهوری آمریکا و رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی)، حمایت کرد.

گوترش همچنین درباره تقسیم جهان به دو بخش با شرکت بزرگترین اقتصادهای روی زمین که جهان های جداگانه و رقیبی با پول های رایج، قوانین و مقررات بازرگانی و مالی متفاوت،توانایی های اینترنتی و هوش مصنوعی و راهبردهای ژئوپلیتیک و نظامی مخصوص به خود ایجاد کرده اند، ابراز نگرانی کرد و خواستار به کاربردن بیشترین تلاش برای از بین بردن این شکاف بزرگ و حفظ نظام جهانی با اقتصادی دارای دورنمای جهانی برای قوانین بین المللی و جهانی چند قطبی با نهادها و موسسات چندجانبه شد.

پربیننده ترین خبرها