احتمال همزمانی تعیین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با جلسه کیفرخواست نتانیاهو

احتمال همزمانی تعیین نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با جلسه کیفرخواست نتانیاهو
چهارشنبه 3 مهر 1398 - 12:53

رئیس رژیم صهیونیستی قصد دارد تعیین نخست‌وزیر جدید و مامور تشکیل کابینه را تا چهارشنبه آینده، همزمان با روز برگزاری جلسه استماع کیفرخواست نتانیاهو به تعویق بیاندازد.

العالم - فلسطین اشغالی

بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات سراسری در فلسطین اشغالی از سوی کمیته مرکزی انتخابات و مشخص شدن عقب بودن یک کرسی حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» از ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتز»، ریاست این رژیم تعیین مامور تشکیل کابینه را به تعویق انداخت.

منابع نزدیک به «رووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی بامداد امروز (چهارشنبه) گفتند، علی‌رغم تصمیم وی برای انتخاب هرچه سریعتر مامور تشکیل کابینه و نخست‌وزیر جدید اما بعد از اینکه مذاکرات با نتانیاهو و گانتز برای تشکیل یک کابینه فراگیر تا شامگاه سه‌شنبه به جایی نرسید، ریولین در تصمیم خود تجدیدنظر کرده است.

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» به نقل از این منابع، ریولین قرار است شامگاه امروز نیز مجددا با نتانیاهو و گانتز دیدار مشترکی داشته باشد تا راهی برای برون رفت از این بحران سیاسی و بن‌بست نخست‌وزیری پیدا کنند.

گفته می‌شود ریولین قصد دارد تا آخرین روز مهلت قانونی برای تعیین مامور تشکیل کابینه، که چهارشنبه آینده است، صبر کند؛ روزی که قرار است بعد از مدت‌ها جلسه قرائت کیفرخواست دادستانی کل رژیم صهیونیستی علیه نتانیاهو برگزار شود.

در این صورت، اگر نتانیاهو بتواند تا آن زمان چند رأی بیشتر برای ائتلاف خود جمع کرده و ریولین را متقاعد سازد که او را به عنوان نخست‌وزیر جدید معرفی کند، وی مجبور است در اولین ساعات ماموریت جدیدش در دادگاه حاضر شود.

برخی از تحلیلگران هم احتمال می‌دهند که حتی شاید پیش از شروع دولت جدید نتانیاهو، شاهد اعلام محکومیت علیه وی باشند.

این در حالی است که ریولین بعد از انتخابات نهم آوریل (بیستم فروردین) برای انتخاب نتانیاهو جهت تشکیل کابینه تعلل نکرد و بلافاصله بعد از اعلام نتایج رسمی، این کار را انجام داد.

در حال حاضر، چهار پرونده فساد مالی تحت عنوان پرونده‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰، ۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ علیه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مطرح است و او در ماه‌های گذشته، حدود ده بار درباره این پرونده‌ها مورد بازجویی قرار گرفته است. دادستانی کل رژیم صهیونیستی نیز چندی پیش بعد از درخواست پلیس برای محکوم کردن نتانیاهو در جریان پرونده‌ها گفته بود که علیه وی اعلام جرم می‌کند.

بر اساس نتایج رسمی منتشرشده از سوی کمیته مرکزی انتخابات رژیم صهیونیستی، ائتلاف «آبی و سفید» به رهبری «بنی گانتز» توانست با مجموع ۲۵.۸۱ درصد کل آراء، تعداد ۳۳ کرسی از پارلمان را به خود اختصاص دهد. حزب لیکود به رهبری «بنیامین نتانیاهو» نیز با مجموع ۲۵.۰۹ درصد آراء توانست ۳۲ کرسی را در کنست کسب کند.

نتانیاهو چند روز پیش با انتشار یک پیام ویدئویی، ضمن پذیرش شکست در تشکیل ائتلاف راست‌گرا، از گانتز دعوت کرد تا امروز با هم ملاقات جدی برای تشکیل کابینه فراگیر داشته باشند. گانتز اما پیشنهاد رهبر حزب لیکود مبنی بر نخست‌وزیری چرخشی و ائتلاف برای کابینه فراگیر را رد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها