السراج توقف دخالت‌های امارات، مصر و فرانسه در لیبی را خواستار شد

السراج توقف دخالت‌های امارات، مصر و فرانسه در لیبی را خواستار شد
پنج‌شنبه 4 مهر 1398 - 11:07

رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی از تریبون سازمان ملل توقف دخالت‌های امارات، مصر و فرانسه در امور داخلی کشورش و حمایت آن‌ها از ژنرال حفتر را خواستار شد.

العالم - لیبی

«فایز السراج» رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی از تریبون سازمان ملل دخالت کشورهایی خارجی در لیبی را محکوم و دشمن خود ژنرال «خلیفه حفتر» را «جنایتکاری تشنه خون» توصیف کرد.

السراج در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «تأسف بار است که کشورهایی دیگر به دخالت در امور لیبی و حمایت مستقیم از حفتر که جنایتکاری جنگی است، ادامه می‌دهند.»

وی در این خصوص از کشورهای امارات عربی متحده، فرانسه و مصر نام برد.

به نوشته وبگاه خبری الجزیره، رئیس شورای ریاست جمهوری در لیبی از دادستان دادگاه کیفری بین المللی خواست تا درباره آنچه در کشورش اتفاق می‌افتد تحقیق کند و ورود حفتر به لیست تحریم‌های بین المللی و مجازات حامیان وی را خواستار شد.

السراج با ابراز تأسف از اینکه لیبی به دلیل مداخلات منفی خارجی در حال عبور از یک بحران جدی است از نقش امارات که «به خود اجازه داد یک بستر رسانه‌ای برای شبه نظامیان باشد» و نقش مصر «که می‌خواهد به لیبی درس‌هایی بدهد» انتقاد کرد و همچنین به پیدا شدن موشک‌های فرانسوی در منطقه‌ای که نیروهایش از نیروهای حفتر بازپس گرفتند، اشاره کرد.

رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی گفت: «آنچه این جنایتکار جنگی را تشویق می‌کند، حمایت کشورهای خارجی از اوست.»

وی اما تأکید کرد: «ما بدون توجه به کسانی که از این شورشی پشتیبانی می‌کنند، او را شکست خواهیم داد.»

وی همچنین هرگونه گفت‌وگو با حفتر را رد کرد.

السراج افزود: «این نیروهای دولتی لیبی بودند که با داعش جنگیدند و عناصر آن را از شهر سرت بیرون کردند.»

امروز (پنجشنبه) قرار است به ابتکار فرانسه و ایتالیا، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در سازمان ملل یک نشست بین‌المللی درباره لیبی برگزار شود.

منابع دیپلماتیک گفته‌اند که پاریس و رم امیدوارند که این نشست به پیشبرد ترتیبات مربوط به برگزاری کنفرانس بین‌المللی که آلمان قرار است برای خارج کردن لیبی از جنگ داخلی سازمان دهد، کمک کند.

چند روز پیش هم دولت لیبی نیروهای حفتر را به بکارگیری مزدوران و نیروی هوایی خارجی در حملات علیه طرابلس متهم کرد.

«فوزی بوحراره» فرمانده نیروهای حفتر هم در اواخر آگوست گذشته اعتراف کرد که پهپادهای امارات در حملاتی به شهر «غریان» در جنوب طرابلس بکار گرفته شده است.

نیروهای حفتر از حدود چهار ماه پیش حملات خود به طرابلس را برای نفوذ به این شهر آغاز کرده‌اند؛ اما با وجود برخورداری از حمایت‌های تسلیحاتی و مالی امارات، عربستان و مصر هنوز موفق نشده‌اند به این شهر نفوذ کنند.

لیبی از زمان سقوط «معمر القذافی» رهبر سابق این کشور در اواخر سال ۲۰۱۱، از دودستگی شدید در نهادهای دولتی در شرق و غرب این کشور رنج می‌برد و دو دولت یکی در غرب به ریاست «فائز السراج» وجود دارد که در سطح بین‌الملل به رسمیت شناخته شده و دیگری دولت شرق لیبی و مجلس نمایندگان آن که خلیفه حفتر فرمانده ارتش شرق لیبی نیز به آن وابسته است.

پربیننده ترین خبرها