گسترش دامنه اعتراض ها در بیروت

گسترش دامنه اعتراض ها در بیروت
يکشنبه 7 مهر 1398 - 20:44

تظاهرات مردم بیروت پایتخت لبنان در اعتراض به وضعیت اقتصادی، به طرابلس در شمال و صیدا در جنوب امتداد یافت.

العالم ـ لبنان

به نوشته روزنامه الجمهوریه دهها نفر از اهالی شهر صیدا در تظاهراتی که پیش از ظهر امروز آغاز شد، با تجمع در میدان الشهدا به سمت میدان القدس حرکت کرده و از آنجا راهی میدان النجمه شدند.

تظاهر کنندگان اعتراض خود را نسبت به وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی اعلام کردند.

در طرابلس واقع در شمال لبنان نیز تعدادی موتور سوار با حضور در خیابان ها و محله های مختلف از جمله الزاهریه، التل، کرم القله و میدان عبدالحمید کرامی با در دست داشتن پارچه نوشته هایی نسبت به اوضاع اقتصادی اعتراض کردند.

خبرگزاری رسمی لبنان نیز اعلام کرد، در پی تظاهرات صدها نفر از مردم بیروت در اعتراض به اوضاع معیشتی و اقتصادی، نیروهای امنیتی با برخی از تظاهرکنندگان درگیر شدند و تعدادی از معترضان در بیروت، سنگ و بطری های آب به سمت نیروهای امنیتی پرتاب کردند.

درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان در اطراف پل رینگ در بیروت موجب مجروح شدن یکی از معترضان شد.

همزمان با استقرار تعداد زیادی نیروهای امنیتی در بیروت، برخی تظاهر کنندگان شعار "دولتی از متخصصان می خواهیم نه دزدان" "مردم سرنگونی دولت را خواستارند" سر دادند.

کناره گیری مسئولان از قدرت، تشکیل دولتی از متخصصان و کارشناسان و یا نظامیان از جمله شعارهای دیگر تظاهرات کنندگان بود.

نیروهای ضد شورش با استقرار در مرکز بیروت برخی راهها را با موانع آهنی و سیم های خاردار مسدود کرده اند.

از سوی دیگر مسدود شدن برخی راهها از جمله راههای اطراف فرودگاه بین المللی بیروت با آتش کشیدن لاستیک از جمله صحنه های تظاهرات امروز در بیروت است، نیروهای آتش نشانی نیز به سرعت وارد عمل شدند تا از گسترش آتش جلوگیری کنند.

محمد شقیر وزیر ارتباطات لبنان در صفحه توئیتر خود نوشت: وخامت اوضاع اقتصادی و معیشتی در لبنان و درد و رنج مردم امروز بیش از هر زمانی کار و جدیت را برای پشت سرگذاشتن این بحران ها ضروری می سازد.

وی نوشت: راه حل غیرممکن نیست اما همه باید مسئولیت پذیر بوده و بدون از دست دادن فرصت به فکر حل مشکلات برآیند.

"پطرس حرب" نماینده سابق پارلمان لبنان نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: ملت انقلابی باید بداند که در این نبرد تنها نیست بلکه از حمایت و تایید کامل ما برخوردار است و زمان آن رسیده است که ملت حق بازخواست و محاسبه مسئولان را بازیابد و از حق تعیین سرنوشت و آینده کشور برخوردار شود.

در این میان فیلم ویدئویی از حضور یک مرد سالمند در اعتراضات بیروت و در حالی که به سختی راه می رود در شبکه های اجتماعی لبنان منتشر شده است.

وی عبارت "من گرسنه ام" "همه شما خائن هستید، را تکرار می کند.

به گزارش ایرنا، اعتراض های امروز در حالی برگزار شده است که روز جمعه نیز بسیاری از جایگاههای سوخت در اعتراض به کمبود سوخت، تعطیل بودند.

همچنین هفته گذشته کمبود ناگهانی دلار در لبنان و بحث کاهش ارزش لیره در برابر دلار نگرانی هایی را در جامعه لبنان به دنبال داشت.

پربیننده ترین خبرها