بن سلمان یا بن مشعل؛ چه کسی سایه شاه را کشت؟

بن سلمان یا بن مشعل؛ چه کسی سایه شاه را کشت؟
دوشنبه 8 مهر 1398 - 16:34

کشته شدن یک نظامی بلندپایه امنیتی در عربستان که از افراد بسیار نزدیک به خانواده سلطنتی سعودی و محافظ شخصی پادشاه عربستان به شمار می‌رفت، گمانه‌ زنی‌های متعددی را در ارتباط با قتل این فرد بوجود آوره است.

العالم - عربستان سعودی

عربستان سعودی کشته شدن «عبدالعزیز الفغم» محافظ شخصی ملک سلمان را تأیید کرد و مدعی شد که علت قتل وی اختلافات شخصی بوده است. گفته شده سرلشکر «عبدالعزیز الفغم» محافظ شخصی ملک سلمان صبح روز یکشنبه پس از انتقال به بیمارستان «فیصل» در جده جان باخت.

در عین حال انتشار خبر کشته شدن عبدالعزیز الفغم محافظ شخصی پادشاه سعودی طی دو روز گذشته سرخط اخبار جهان قرار گرفته به طوریکه از چند روز قبل تاکنون هزاران بار این خبر در توئیتر بازنشر شده و یا در خصوص آن صحبت شده است.

ابهامات در نحوه قتل محافظ شاه سعودی

نحوه کشته شدن محافظ پادشاه عربستان و روایت سعودی ها در این خصوص به ابهامات موجود در زمینه این پرونده افزوده است. سخنگوی پلیس مکه اعلام کرده است که عبدالعزیز الفغم محافظ شخصی پادشاه عربستان به ضرب گلوله دوست خود کشته شد. الفغم وابسته به گارد پادشاهی بوده و این حادثه در جریان دیدار وی با دوستش به نام ترکی بن عبدالعزیز السبتی در استان جده صورت گرفت.

وی تاکید کرد: زمانی که این دو با یکدیگر دیدار می کردند یکی دیگر از دوستانشان به نام ممدوح بن مشعل آل علی وارد شد و با آنها صحبت کرد. صحبتهای بین آنها بالا گرفت و ممدوح از خانه خارج شده و با سلاح خود به داخل خانه بازگشت. ممدوح به سمت الفغم شلیک کرد که به دنبال آن برادر صاحب خانه و کارگر وی نیز مجروح شدند. در زمان حضور نیروهای امنیتی، مجرم به سمت آنها شلیک کرده و حاضر به تسلیم نشد.

سخنگوی پلیس مکه تاکید کرد: در جریان این درگیری فرد مجرم به دست نیروهای امنیتی کشته شد. عبدالعزیز الفغم به بیمارستان منتقل شد اما به دلیل شدت جراحات وارده کشته شد. هم چنین در جریان درگیری مذکور ۵ تن از نیروهای امنیتی مجروح شدند.

این در حالی است که «محمد العتیبی» فعال عربستانی، به نقل از یکی از اقوام مقتول در توئیتر خبر داد که وی در جریان سوءقصد نافرجام به جان ملک سلمان در قصر پادشاهی، کشته شده است.

کاربران شبکه توئیتر به صورت گسترده ای به اظهار نظر در خصوص این واقعه پرداخته اند. آنها بیشتر فرضیه ترور را مطرح می کنند و با ابهاماتی که در خصوص این پرونده وجود دارد فرضیه اختلافات شخصی و کشته شدن محافظ پادشاه سعودی بر اثر یک مجادله کلامی را رد می کنند.

روایت رسمی سعودی ها نتوانسته هیچ کدام از فعالان و تحلیل گران و کارشناسان را در داخل این کشور و حتی خارج آن قانع کند.

علی الاحمد روزنامه‌نگار سعودی در حساب کاربری‌اش در توئیتر گفته که مرگ «الفغم» می‌تواند بر اثر اصابت گلوله باشد. او نوشته محافظ شخصی ملک سلمان، چند روز پیش از سمتش عزل شده بود که این، مرگش را مشکوک می‌کند. الاحمد نوشته در حال تلاش برای دریافت جزئیات بیشتر در این باره است.

روزنامه‌نگار سعودی افزود: الفغم چند روز پیش در حال قدم زدن به تنهایی در جده رویت شده که در واقع با شغل او تناسبی ندارد، زیرا معمولاً در کنار پادشاه است و شب‌ها هم بعد از خوابیدن ملک سلمان در قصر استراحت می‌کند.

یکی از کاربران به نام مریم آل ثانی در این خصوص و احتمال مطرح شدن فرضیه ترور می نویسد: خاشقچی بدون گناه و با خونسردی کامل کشته شد و تا الان هم قاتلان آن به مجازات نرسیده اند. اکنون نیز نوبت الفغم رسیده است. عربستان مملک اره ها است(در اشاره به تکه تکه کردن جسد خاشقچی با استفاده از اره).

یک کاربر دیگر نیز روایت رسمی سعودی ها را در این خصوص زیر سوال می برد و می نویسد: 3 سؤال در اینجا مطرح شده که باعث می شود روایت سعودی ها قابل قبول نباشد. چگونه قاتل، محل حضور مقتول را پیدا کرد؟ اگر قاتل قصد کشتن مقتول را داشت بهتر بود خارج از خانه منتظرش بماند و اگر قصد نداشت چرا مسلح بود؟ نیروهای امنیتی چگونه به این سرعت خود را به نزدیکی منزل مذکور رساندند؟

یحیی عسیر یک فعال رسانه ای نیز می نویسد: قصه منتشر شده در خصوص کشته شدن الفغم قانع کننده نیست. کشتن قاتل باعث می شود این پرونده سریعا بسته شود و این مسأله مشکوک است. چگونه است که به محض وقوع جرم نیروهای امنیتی در خارج منزل حاضر می شوند. کشته شدن الفغم در سالگرد کشته شدن خاشقچی قابل تأمل است و چه بسا قاتل هر دو یکی باشد.

وی افزود: دلیل کشتن الفغم چه بود؟ آیا از اوامر سرپیچی کرده بود یا اطلاعاتی را منتشر کرده بود؟

با توجه به آنچه از سوی کاربران عرب در توئیتر مطرح شده به نظر می رسد قاطبه فعالان رسانه ای، روایت رسمی عربستان در خصوص دلیل کشته شدن و یا ترور الفغم را غیر قابل قبول خوانده و معتقدند که وقوع این قتل در سالگرد ترور جمال خاشقچی منتقد نظام سعودی در ترکیه سؤال برانگیز است؛ این مسأله وقتی ابعاد دیگری به خود می گیرد که نیروهای یمنی روز گذشته از بزرگترین عملیات خود علیه ائتلاف متجاوز سعودی از زمان آغاز تجاوز به یمن تاکنون خبر دادند؛ عملیاتی که طی چند هفته صورت گرفته و طی آن هزاران تن از نظامیان سعودی و نظامیان وابسته به ائتلاف متجاوز به اسارت گرفته شده اند. به نظر می رسد یکی از دلایل وقوع این ترور تحت الشعاع قرار دادن این عملیات و گم شدن آن در میان سیل اخبار دیگر باشد.

سایه پادشاه که بود؟

محافظ مقتول پادشاه عربستان، «عبدالعزیز الفغم» بعد از آنکه از دانشکده نظامی ملک خالد فارغ التحصیل شد وارد گارد پادشاه و گردان نیروهای ویژه این گارد شد.

وی همچنین یکی از همراهان ملک عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق به شمار می رفت و به مدت 30 سال همه جا وی را همراهی می کرد.

عبدالعزیز الفغم اواسط سال 2017 از سوی ملک سلمان به درجه سرلشکری ارتقا یافته بود.

عبدالعزیز به دلیل رفتارهای حرفه‌ای اش و همراهی در همه شرایط با پادشاه، میان کاربران فضای مجازی عربستان به سایه پادشاه معروف شده بود، افزون بر اینکه وی در سال جاری از سوی world academy organization جایزه بهترین بادیگارد را دریافت کرد.

ژنرال الفغم در همین روزهای گذشته در کنار ملک سلمان به هنگام ملاقات‌های رسمی او با میهمانان خارجی دیده شد و تصاویر رسمی دربار نیز نزدیکی زیاد او به شاه سعودی که خود را «خادم حرمین شریفین» می‌نامد، نشان می‌داد. در یکی از تصاویر دیده می‌شود که او در حال بستن بند کفش پادشاه ۸۳ ساله است.

نظر به این‌که ژنرال الفغم قبل از ملک سلمان، محافظ ملک عبدالعزیز و سپس محافظ ملک عبدالله پادشاه پیشین تا مرگ او در چهار سال پیش بود، روزنامه سعودی عکاظ یکشنبه او را «حارس الملوک» (پاسدار پادشاهان) لقب داد.

پای بن سلمان در کار است؟

چند ساعت بعد از انتشار این خبر بود که افشاگر اسرار آل سعود ملقب به مجتهد در خصوص قتل عبدالعزیز الفغم یک پست منتشر کرد. "مجتهد" افشاگر خاندان سعودی یکشنبه شب در توئیتی فاش کرد: کشته شدن سرلشر "عبدالعزیز الفغم" محافظ شخصی "سلمان بن عبدالعزیز" پادشاه سعودی یک عملیات ترور سازمان یافته بود که با دستور محمد بن سلمان اجرا شده است.

مجتهد در ادامه توئیت افشاگرانه اش در واکنش به کشته شدن الفغم نوشت: برخلاف روایت منابع دولتی و رسمی سعودی، محافظ شخصی سلمان، در منزل دوستش کشته نشده، بلکه این اقدام در کاخ سلطنتی در جده صورت گرفته است.

افشاگر خاندان سعودی افزود: بن سلمان، الفغم را از محافظان قدیمی می دانست که وفاداری اش را به خاندان آل سعود ثابت کرده بود، اما او به وفاداری این محافظ نسبت به خود اعتماد نداشت و چندین بار تمایل خود را برای حذف وی اعلام کرده بود.

مجتهد افزود: الفغم و ممدوح آل علی (که رسانه های سعودی مدعی هستند که وی قاتل است) توسط یک تیم دیگر در کاخ سلطنتی در جده کشته شدند و صدای شلیک به گوش رسیده است.

افشاگر آل سعود فاش کرد: قرار نبود الفغم و آل علی از میان برداشته شوند، اما آنها ناخواسته مانعی بر سر راه اجرای یک دستور غیرقابل پیش بینی بن سلمان بودند و به همین خاطر کشته شدند.

مجتهد وعده داد که از اقدام ناگهانی وغیر قابل پیش بینی بن سلمان که الفغم و آل علی قربانی آن بودند، پرده بردارد.

این افشاگر خاندان سعودی افزود: بن سلمان، اعضای خانواده الفغم را وادار کرد تا روایت کشته شدن وی را تأیید کنند.

فرضیه‌های قتل سایه شاه

تا کنون فرضیه های گوناگونی در ارتباط با قتل محافظ کهنه کار پادشاهان سعودی مطرح شده، از جمله اینکه وی اطلاعات حساسی در اختیار داشته است که به زیان مقامات کنونی عربستان بوده است و به گونه ای هدف از سر راه برداشتن وی بوده است.

همچنین گفته شده الفغم به حکم اینکه از نزدیکان شاه بوده است مانعی در برابر روند انتقال قدرتی که از سوی ولیعهد در حال مهیا شدن است، قرار داشته است.

از سوی دیگر اینکه الفغم اطلاعاتی درباره خاشقجی داشته است که به زیان محمد بن سلمان بوده است و این اطلاعات موازنه را برهم می زده است و موضوع خاشقجی را دوباره زنده می کرده است.

حتی گفته شده که ممکن است طرف سومی با هدف در تنگنا قرار دادن محمد بن سلمان در آستانه سالروز قتل خاشقجی الفغم را کشته است.

در نهایت نیز برخی دیگر هدف از کشتن عبدالعزیز الفغم را، سرپوش گذاشتن بر فاجعه اسیر کردن شمار زیادی از نظامیان به ویژه افسران سعودی به دست ارتش و کمیته های مردمی یمن در جریان عملیات نصر من الله در محور نجران اعلام کرده‌اند.

الوقت

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها