پس از ترور سایه پادشاه؛

خطر در کمین ملک سلمان

خطر در کمین ملک سلمان
دوشنبه 8 مهر 1398 - 19:43

دو روز از قتل دو افسر بلندپایه گارد سلطنتی عربستان سعودی می گذرد؛ یکی از این دو نفر، عبدالعزیز الفغم المطیری محافظ شخصی ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی است که گفته می شد همه جا حتی در اتاق خواب با او همراه بود.

العالم – عربستان سعودی

حکومت عربستان سعودی و مخالفان این رژیم هر کدام در باره این قتل، روایتی گفتند اما صرفنظر از آنچه گفته اند، این حادثه نشان دهنده وجود نوعی کودتا یا زمینه سازی برای انجام کودتا در دربار عربستان سعودی است.

در ابتدا روایت بیان شده از سوی رژیم آل سعود مبهم است و به جای آنکه جزییات حادثه را روشن کند، شک و تردید درباره آن را بیشتر کرده است. به جای آنکه ارگان های رسمی در عربستان سعودی درباره این حادثه سخن بگویند، یک طرف غیررسمی به نام "بن عوید" در تویتر عهده دار مسئولیت اعلام این خبر شد.

وی نوشت که الفغم حین درگیری با دوستش به نام ممدوح بن مشعل آل علی در خانه دوست مشترکشان به نام فیصل السبتی در شهر جده کشته شد.

پس از آن، خبرگزاری رسمی عربستان سعودی نیز به نقل از سخنگوی اطلاع رسانی پلیس منطقه مکه مکرمه گزارش داد، سرلشکر الفغم با دوستش آل علی در خانه یک دوست مشترک در جده مشاجره داشتند که به همین دلیل آل علی از خانه خارج و پس از بازگشت با یک قبضه اسلحه وارد خانه شد و به طرف الفغم تیراندازی کرد که در نتیجه، الفغم جان باخت و دو نفر زخمی شدند.

این گزارش افزود، «پس از آن، قاتل حاضر نشد خود را به نیروهای امنیتی تسلیم کند که در نتیجه آن، پلیس محلی را که وی در آن موضع گرفته بود، محاصره و به طرف او شلیک کردند که در نتیجه آن نیز قاتل کشته شد».

"مجتهد" که تویتهایش درباره اسرار آل سعود، معروف است، مطلب منتشره در توئیتر "بن عوید" را تقبیح کرد.

وی با انتشار توئیتی پرسید: چه کسی به بن عوید اجازه داده که این اطلاعات را خواه صحیح یا دروغ، منتشر کند؟

محمد المسعری معارض معروف سعودی نیز نوشت که شیوه اعلام قتل نشانه آن است که شخصی از رژیم آل سعود این قتل را طراحی کرده است.

توئیتهای مجتهد و تمام معارضین سعودی مانند المسعری، سعد الفقیه و العسیری و همچنین اخبار منتشره در شبکه های اجتماعی در عربستان سعودی، همگی تاکید دارند که قتل الفغم در جده رخ نداده و به خاطر اختلاف یا مشاجره با دوستش نبوده بلکه در داخل دربار سلطنتی روی داده است و در اصل از سوی محمد بن سلمان ولیعهد، طراحی شده است.

به گفته مجتهد، بن سلمان، الفغم را از نیروهای قدیمی گارد سلطنتی می دانست که البته هوادار آل سعود هستند اما ولیعهد سعودی شخصا اعتمادی به وفاداری وی نداشت و به همین دلیل، بارها برای برکناری وی ابراز تمایل کرده بود.

المسعری نیز 5 ماه قبل در توئیتی به الفغم هشدار داده بود که بن سلمان قصد دارد از شر وی خلاص شود و به الفغم نصیحت کرده بود که مثل العتیبی کنسول سعودی در استانبول رفتار نکند و در سریعترین زمان ممکن کشور را ترک کند.

کودتا یا زمینه سازی برای کودتا؟

تمام مواضعی که در 24 ساعت گذشته بیان شده است، نشانگر یک موضوع می باشد و آن اینکه، این قتل، در واقع نوعی زمینه سازی برای کودتا در دربار آل سعود است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی شخصا طراح آن است و هدف از آن خلاص شدن از آن دسته از اشخاص نزدیک به پادشاه است که بن سلمان یا نتوانسته آنان را با پول بخرد یا موفق نشد با تهدید آنان را وادار به اعلام وفاداری به خود کند.

ملک سلمان شخصا اعتمادی بی حد و مرز به سرلشکر الفغم داشت، الفغم از قبیله المطیری بود که این قبیله به وفاداری مطلق به آل سعود معروف است و از قبایلی است که به آل سعود برای تشکیل رژیم سعودی در عربستان کمک کرد.

به همین دلیل، ملک سلمان با صدور فرمان سلطنتی، الفغم را به درجه سرلشکری ارتقا داد.

همچنین در تمام عربستان سعودی، فقط دو نفر از کد ورود به اتاق خواب پادشاه خبر داشتند: ملک سلمان و الفغم. گفته شده که حتی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی نیز این کد را نمی دانست. به همین دلیل برای بن سلمان بسیار دشوار بود که با وجود اشخاصی مانند سرلشکر الفغم و نیروهای تحت امرش، در دربار عربستان سعودی آزادی عمل داشته باشد.

از سوی دیگر، بن سلمان نتوانست ملک سلمان را نسبت به کنار گذاشتن الفغم متقاعد کند، الفعم در گذشته محافظ شخصی عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه سابق عربستان سعودی نیز بوده است.

ولی چرا عملیات خلاصی از الفغم مانند قتل جمال خاشقچی با این دستپاچگی انجام شد.

آن اشخاصی که از اسرار آل سعود مطلعند، علت این دستپاچگی را شتاب بن سلمان برای نشستن بر تاج و تخت سعودی و رسیدن به مقام پادشاهی این کشور در مدت زمان باقیمانده از ریاست جمهوری دونالد ترامپ می دانند چرا که ترامپ تنها شخصی در آمریکا است که از رسیدن بن سلمان به مقام پادشاهی عربستان سعودی حمایت می کند.

به ویژه که تمام نشانه ها حکایت از اوضاع داخلی بسیار بد آمریکا پس از رسوایی های سیاسی، مالی و اخلاقی ترامپ دارد که سبب شده فرصتهای ترامپ برای پیروزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار کاهش یابد لذا بن سلمان می بایست قبل از رفتن ترامپ، کاری انجام می داد.

جنون عظمت، خودبزرگ بینی، قدرت طلبی، بی پروایی و شخصیت سفاک و خونخوار، همگی باعث شده که بن سلمان بدون اندیشیدن به عواقب، اقدامهایی غیرعقلانی انجام دهد مانند جنگ خونین علیه یمن تا بتواند خود را رهبر جهان عرب و اسلام معرفی کند، برکناری تمام شاهزادگان سعودی اعم از عموها و پسرعموهایی که از لحاظ سنی از وی بزرگتر و دارای تجربه بیشتری هستند مانند آنچه که با محمد بن نایف انجام داد و با اینکه بسیار جوان بود، ولایتعهدی را از وی غصب کرد.

بن سلمان تمام پسرعموهایش که با وی مخالف بودند را به زندان انداخت، ثروتشان را مصادره و آنان را به فساد متهم کرد، حتی هر شخصی که در مجالس خصوصی از رفتارها و شیوه های خشونت آمیزش انتقاد می کرد را قلع و قمع کرد که آخرین آن قتل فجیع جمال خاشقچی بود که سالگرد قتلش با تصفیه اطرافیان ملک سلمان به ویژه عبدالعزیز الفغم محافظ شخصی پادشاه همزمان شده است.

گفته شده که ملک سلمان از رفتارهای پسرش که در سطوح داخلی و خارجی برای عربستان سعودی مصیبتهای فراوانی به بار آورده بسیار ناخرسند است.

به نظر می رسد که قتل محافظ شخصی وفادار به ملک سلمان توسط پسرش، تیرهای بلا را بیش از پیش به طرف ملک سلمان پرتاب می کند به ویژه که شاهزادگانی در آل سعود هستند که به طور حتم، قتل الفغم را بهانه ای جهت متحد شدن برای رویارویی در برابر بن سلمان قرار می دهند و خواهند کوشید ملک سلمان را متقاعد کنند که ولیعهدی را به یکی دیگر از شاهزادگان سعودی بسپارد که از لحاظ عقلی، متعادل تر و از نظر حکمت، با درایت تر از این شاهزاده مغرور باشد.

به نظر می رسد که بن سلمان از آنچه در کاخهای شاهزادگان آل سعود می گذرد، مطلع است به همین دلیل کار سیطره بر دربار و از میان برداشتن اشخاصی را آغاز کرده که آنان را مانعی در برابر رسیدنش به تاج و تخت پادشاهی عربستان سعودی می داند، وی سرگرم زمینه سازی برای کودتایی است که هر لحظه امکان دارد خبر آن اعلام شود، اما سوال اصلی بدون جواب مانده است .. آیا خطر به پادشاه نزدیک شده است؟

نبيل لطيف - العالم

پربیننده ترین خبرها