پردۀ دوم کابوس عملیات انصارالله؛ رویای عربستان برای ایجاد "منطقۀ حائل" بر باد رفت

پردۀ دوم کابوس عملیات انصارالله؛ رویای عربستان برای ایجاد
چهارشنبه 10 مهر 1398 - 15:19

مرحلۀ دوم عملیات "نصر من الله" ارتش و کمیته های مردمی یمن رسوایی بزرگ دیگری برای ارتش عربستان و تسلیحات آمریکایی بود و رؤیای رياض را برای "ایجاد منطقۀ حائل بین مرزهای نجران و صعده به طول 20 کیلومتر" بر باد داد.

العالم - يمن

مرحله دوم عملیات زمینی گستردۀ "نصر من الله" اواخر ماه اوت گذشته در بخش های کوهستانی بسیار صعب العبور مناطق الصوح و الفرع نزدیک شهر نجران عربستان اجراء شد.

یحیی سریع در کنفرانسی خبری در صنعاء اعلام کرد که غنایم به دست آمده که شامل انواع تسلیحات سبک و نیمه سنگین می شود، برای یک سال جنگیدن با دشمن در میادین جنگی مختلف کفایت می کند.

سریع افزود: مدارک موثقی در دست است که نشان می دهد گروه های تروریستی همچون داعش و القاعده با ائتلاف سعودی همدستی می کردند.

سریع بار دیگر از همه فریب خوردگانی که با ائتلاف سعودی همدستی می کنند، درخواست کرد که به یمن بازگردند تا مشمول عفو عمومی شوند.

عربستان هنوز از سیلی مرحلۀ اول عملیات نصر من الله به هوش نیامده بود که سیلی دوم را هم خورد و این سیلی دوم ابهت ریاض و کارآئی تسلیحات مدرن آمریکا را زیر سؤال برد به نحوی که برنامه ریزیِ سه سالۀ عربستان در چند روز به باد رفت و ریاض نتوانست منطقۀ حائل 20 کیلومتری را در مرز نجران با صعده ایجاد کند.

عربستان برای ایجاد منطقه حائل هزاران سَلَفی مسلح را به کار گرفت و آنها را مجهز به دهها خودروی زرهی و نفربر آمریکایی مدرن کرد. عربستان با ترفند «باز گرداندن سلفی ها به مرکز خود (موسوم به "دار الحدیث") در منطقه دَمّاج» آنها را در جنگ مرزی خود با یمن درگیر کرد ولی هدف اصلی اش تبدیل منطقه راهبردی "وادی آل ابوجباره" نزدیک شهر صعده و منطقه الفرع (هم مرز با شهر نجران) به اولین منطقه حائل مرزی بود زیرا ایجاد مناطق حائل در مرزهای عربستان و یمن یکی از مؤلفه های سیاست توسعه طلبانۀ ریاض از زمان امضای توافقنامه جده در سال 2000 است.

"احمد حامد" مسئول دفتر ریاست شورای سیاسی اعلای یمن در مصاحبه با روزنامه دولتی "الثوره" درباره مرحله اول عملیات نصر من الله می گوید: دشمن در مرحله اول عملیات نصر من الله بیش از 700 کشته و زخمی داد. تعداد زیاد اسراء که تا روز جمعه گذشته به 2500 اسیر رسید، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی را به درد سر انداخته بود زیرا هم باید مأموریت پاکسازی منطقه را تکمیل می کردند و هم اسراء را جمع آوری و از آنها در برابر حملات هوایی دشمن حفاظت می کردند.

حامد افزود: از دشمن بیش از 15 تانک آبرامز، بیش از 50 خودروی زرهی برادلی، بیش از 100 خودروی نظامی، چندین توپ، خمپاره و تیربار به غنیمت گرفته شد و تعدادی انبار اسلحه و مهمات نیز کشف و ضبط شد.

پربیننده ترین خبرها