عطوان: "خاورمیانه جدید" به رهبری ایران؟

عطوان:
چهارشنبه 10 مهر 1398 - 23:14

عبدالباری عطوان سردبیر فلسطینی روزنامه " رأی الیوم"  مقاله ای را منتشر کرد که در آن به بسیاری از مسائل مربوط به ایران از جمله سیلی محکم حسن روحانی به دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پرداخته است.

العالم - ایران / سیاسی

حسن روحانی از پاسخ دادن به تماس تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که طرح امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه بود، امتناع کرده بود.

عطوان در این مقاله نوشت: این مساله، نشان می دهد که ایران در تشکیل "خاورمیانه جدید" ولی به رهبری خودش و نه به رهبری آمریکا آنگونه که کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه سابق آمریکا برنامه ریزی کرده بود، موفق شده است.

این نویسنده به جزئیات تماس یاد شده پرداخت و نوشت: ایران در ابتدا و پس از موافقت دولت آمریکا با اکثر شرط های ایران از جمله لغو فوری تحریم ها این مساله را پذیرفت، اما دستوراتی که از تهران صادر شد، مانع این امر شد که علت آن به بررسی اهانت ترامپ در خروج (یک جانبه) از توافق هسته ای و اعمال تحریم باز می گردد.

بر اساس این مقاله، عطوان معتقد است که مسئولان ایرانی خود را در موضعی مقتدرانه می بینند که به آن ها این امکان را می دهد که شرایط و خواسته های خود را بر دیگران و درصدر آن آمریکا و "دنباله روهایش" در منطقه به چند علت تحمیل کنند:

شکست تحریم های اقتصادی آمریکا در تسلیم کردن و به زانو در آوردن ایران و ادامه صادرات نفت ایران و باور مسئولان ایرانی به این مساله است که آمریکا ترسوتر از آن است که علیه ایران وارد حمله نظامی شود، چه این کار برای انتقام گیری و چه برای دفاع از هم پیمانانش و عربستان باشد. افزون بر اینکه همه دشمنان ایران با بحران های شدید مواجه هستند، عربستان به طور متوالی از طرف یمنی ها، متحمل شکست شده و هزاران نفر از نیروهایش کشته شده و یا به اسارت درآمده اند و خودروهای زرهی این کشور در محور نجران به غنیمت گرفته شده اند.

عطوان در ادامه افزود: اسرائیل که از اصلی ترین مشوقان آمریکا برای حمله به ایران بود، با ناآرامی سیاسی مواجه است و بنیامین نتانیاهو برای بار دوم در تشکیل کابینه شکست خورد و امروز تحقیقات رسمی از طرف دادستان کل درزمینه اتهامات وی به فساد آغاز شد و دور شدن وی از عرصه سیاسی و اقامت در سلول به مدت چند سال قطعی شده است.

عطوان درباره دونالد ترامپ گفت که وی خود را با تحقیقاتی مواجه می بیند که ممکن است به انزوای وی منجر شود و شانس پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برای بار دوم به علل متعدد کاهش یافته است که از جمله آن می توان به بد شدن وضعیت اقتصادی و سوء استفاده از قدرت و متوسل شدن به راه های هم پیمان " عقب مانده " و "غیردموکرات" در تخریب وجهه دشمنانش و کثرت دیدار وی با هم پیمانان عربش اشاره کرد.

سردبیر روزنامه رأی الیوم از این تغییر و تحولات در اوضاع خاورمیانه که در آن، ایران درحال پیشرفت است و در مقابل، دشمنانش درحال عقب نشینی هستند، و ترامپ در برابر ایران به خفت وخواری افتاده، تعجب نکرده و معتقد است ترامپ توهین ها را در تلاش برای گفت و گو با ایران به امید خارج شدن از بحران هایش تحمل می کند یک ضرب المثل معروف انگلیسی می گوید: " اگر نمی توانی آن ها را شکست دهی ، به آن ها ملحق شو" ، .

عطوان درباره مسئولان سعودی که به انتقال جنگ به داخل خاک ایران از طریق گروه های مسلح و به شیوه لیبی و سوریه تهدید کرده اند، گفت که آن ها میانجی هایی را برای مطرح کردن گفت و گو و آتش بس به تهران می فرستند و این مساله به منزله عقب نشینی و کوتاه آمدن آن ها از مواضع شان است که می توان درک کرد که از نتایج تحولات اخیر در جنگ یمن است.

عطوان در بخشی دیگر از مقاله خود، نوشته است که جهانیان فقط به طرفی احترام می گذارند که دارای اقتدار باشد و کرامت انسانی ملت و عزت کشورش را حفظ کند و از تسلیم شدن در برابر اقدامات تحریک آمیز امتناع نماید و به خویشتن و قدرت ذاتی خود در دفاع از حاکمیتش تکیه کند؛ مسئولان ایرانی، به این اصول پایبندند و همراه با آن طرح های سازندگی و توسعه صنایع جنگی را با صبر و تحمل دنبال و اجرا می کنند و در این زمینهف از اتخاذ تصمیمات سلیقه ای و آنی پرهیز می کنند.

عطوان نوشت: آمریکا، عرب ها و به خصوص مقامات کشورهای حوزه خلیج [فارس] را فریب داد و آن ها را تحریک کرد و خوار و ذلیل کرد و اموال آن ها را غارت کرد و به آن ها سلاح های با کیفیت پایین فروخت و این مساله به وضوح در شکست موشک های پاترویت و رادارهای جدید که ده ها میلیارد دلار در ردیابی یا جلوگیری از حملات جنبش "انصارالله " و حفاظت از تاسیسات نفتی و فرودگاه های عربستان ناموفق بود، اثبات شد.

سردبیر رای الیوم در پایان مقاله اش نوشت: ما از گفت و گوی کشورهای عربی با ایران و وجود آرامش بین طرفین استقبال می کنیم، زیرا دولت ترامپ درصدد استفاده از اختلافات ایران و کشورهای عربی به نفع خود است، حال دور از انتظار نیست اگر دولت ترامپ تسلیم همه شرط های ایران شود، و تحریم ها را به طور کامل علیه ایران لغو کند و به رهبری ایران در منطقه خاورمیانه اقرار کند. درشرایطی که چین از تصمیم خود برای انجام سرمایه گذاری های گسترده در ایران خبر می دهد و ترکیه هم اعلام می کند که به واردات نفت ایران ادامه می دهد و تحریم های آمریکا را به رسمیت نمی شناسد و روسیه ، سیاست های خود در سوریه و منطقه با تهران هماهنگ می کند، این امر بدان معناست که خاورمیانه ای جدید تشکیل شده است که عرب ها در آن نقش و جایگاهی ندارند و اگر هم جایگاه و نقشی در این منطقه داشته باشند، نقشی وابسته و همراه با خفت است و گذشت زمان همه چیز را روشن خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها