حکایتی جدید از نشست منامه؛

وزیر گوشتی بحرین در دام پرستوی اسرائیلی/ افشاگری هاآرتص از روابط پشت پرده خالد با سفیر یهودی – بحرینی

وزیر گوشتی بحرین در دام پرستوی اسرائیلی/ افشاگری هاآرتص از روابط پشت پرده خالد با سفیر یهودی – بحرینی
شنبه 13 مهر 1398 - 20:40

"جک خوری" نویسنده بخش سیاسی روزنامه هاآرتص ، مقاله ای خطرناک درباره نقش " هدی عزرا نونو" سفیر سابق یهودی – بحرینی در واشنگتن و نقش وی در نزدیک کردن روابط میان منامه و تل آویو منتشر کرد.

العالم بحرین

این نویسنده نوشت: در ژوئن گذشته، بحرین ، میزبان نشست منامه درباره معامله قرن و موضوع صلح میان اسرائیل و کشورهای عربی بود، وجود فضاهای دوستانه حاکم بر این نشست، برایم جالب بود، همچنان که مقامات بحرینی به بهترین شکل ممکن از دوستان من که دراین نشست شرکت کردند، استقبال نمودند.

جک افزود : پس از پایان فعالیت این نشست، این سوال ، کنجکاوی مرا برانگیخت که چرا منامه ، به عنوان محل برگزاری این نشست انتخاب شد، در حالیکه این امکان وجود داشت که این نشست در کشور دیگری مانند امارات یا سلطان نشین عمان یا اردن یا مصر برگزار شود؟

از این منظر، تحقیقاتی گسترده را درباره سوابق روابط بحرین و اسرائیل انجام دادم تا اینکه به شخصیت یهودی قهرمان و گمنامی به نام " هدی عزرا نونو " رسیدم.

"هدی عزرا نونو " کیست؟

وی اولین سفیر یهودی بحرینی است که در سفارت بحرین در واشنگتن فعالیت کرد، خانواده یهودی وی از عراق به بحرین مهاجرت کرد و در زمینه صرافی و تجارت ، فعالیت کرد، به شکلی که شرکت بسمه که مالک آن خانواده نونو است، از موفق ترین شرکت های بحرینی به شمار می رود.

"هدی عزرا" از سال 2008 تا 2013 به عنوان سفیر بحرین در واشنگتن فعالیت کرد.

وی همچنین از سال 2004 تا 2008 عضو مجلس بحرین بود.

"جک خوری" در ادامه نوشت : درحالیکه مشغول تحقیق بودم، یکی از منابع به من گفت که روابطی غیرمعمول بین "عزرا نونو" و "خالد بن احمد آل خلیفه" وزیر خارجه کنونی بحرین برقرار شده است.

اولین دیدار میان خالد و نوجوان یهودی

مناسبت تبلیغات انتخاباتی "جیمی کارتر" رئیس جمهوری وقت آمریکا ، اولین فرصت برای دیدار خالد که در آن زمان در رشته تاریخ و علوم سیاسی تحصیل می کرد، با هدی عزرا بود که درآن زمان، 16 سال داشت و با هم در تبلیغات انتخاباتی کارتر شرکت کردند که در نهایت وی از رونالد رایگان شکست خورد و پس از پایان رقابت های انتخاباتی، هدی به نزد خانواده اش در انگلستان بازگشت اما روابط نزدیکش با خالد روز به روز قوی تر می شد.

مخالفت خانواده آل خلیفه با ازدواج خالد با هدی

خالد چندر بار دیگر برای دیدار با هدی به انگلیس رفت و این دیدارهای مکرر و روابط عاشقانه میان آن ها موجب نگرانی خاندان حاکم آل خلیفه در بحرین شد.

آن ها به خالد گفتند که نمی تواند میان آینده سیاسی با ازدواج با یک دختر یهودی را با هم داشته باشد، در نتیجه، خالد در نهایت مجبور به ازدواج با شیخ وصال دختر محمد آل خلیفه شد.

ادامه روابط میان خالد و هدی

با وجود ازدواج هدی با سلمان ادوار بازرگان یهودی و ازدواج خالد بن احمد با شیخ وصثال، ولی روابط میان دو طرف اصلا قطع نشد، چرا که دیدارهای میان دو طرف در بحرین و انگلستان و به ویژه در امریکا ادامه یافت ، زیرا خالد در سفارت بحرین در واشنگتن کار می کند.

قابل توجه است که فعالیت های تجاری هدی و خانواده وی در زمان فعالیت خالد در سفارت بحرین در واشنگتن، رشد روزافزونی داشت، و ریشه های روابط تجاری میان خالد و هدی ، به این دوران باز می گردد.

در آن دوره، خالد بن احمد به واسطه هدی، با گروه های حامی اسرائیل از جمله آیپک ارتباط برقرار کرد ، همچنین هدی، هماهنگی لازم را برای نشست خود با رابرت مردوخ و شیلدون ادیلسون از معروف ترین دوست های اسرائیل انجام داد.

در این دوره، هدی عزرا برای نزدیک کردن خالد بن احمد با گروه های یهودی و ایده به رسمیت شناختن اسرائیل، تلاش کرد.

همچنین روابط مالی میان خالد و گروه ها و شرکت های تجاری وابسته به خانواده نونو شکوفا شد که این مساله منجر به تقویت روابط خالد و هدی شد.

انتخاب خالد به عنوان وزیرخارجه بحرین و هدی عزرا به عنوان اولین سفیر یهودی در بحرین

پس از انتصاب خالد بن احمد به عنوان وزیرخارجه بحرین در سال 2005 میلادی، وی پاسخ خوبی های هدی را داد.

در این چارچوب، هدی عزرا به عنوان اولین سفیر یهودی در بحرین در سال 2008 انتخاب شد، این مساله ، موجب خشم عده ای شد که انتخاب وی را زنگ خطری برای نزدیکی بیشتر در روابط میان کشورهای عربی و اسرائیل می دانستند.

دراین حال، "هدی عزرا" نیز از وظیفه خود درقبال سرزمین یهودیان غافل نشد، درنتیجه، دیدارهای مختلف میان خالد بن احمد و دیگر مسئولان دولت بحرین را با فعالان و گروه های یهودی و اسرائیلی هماهنگ کرد و نتیجه این کار این است که می بینیم امروز، بحرین تقریباً اسرائیل را به رسمیت می شناسد.

درگیری زنانه به زندگی سیاسی هدی عزرا پایان می دهد

سفرهای پی درپی خالد به واشنگتن در دوران فعالیت هدی در سفارت، موجب تردید و خشم شیخ وصال دختر محمد آل خلیفه شد زیرا وی متوجه شد که روابط میان همسرش و سفیر روز به روز محکم تر می شود و نشانه ای از قطع شدن این رابطه به چشم نمی خورد.

این خشم شدید، منجر به بحران در کاخ حکومتی شد، به شکلی که شیخ وصال، پیامی به ملک حمد بن عیسی شاه بحرین نوشت و در آن از رفتار همسرش شکایت کرد و هشدار داد که دیگر نمی تواند در برابر این خفت و ظلم، صبوری بیشتری به خرج دهد و درنهایت ، پس از مشورت با سران دربار، شاه بحرین، تصمیم گرفت برای جلوگیری از رسوایی و باوجود موفقیت هدی در درخشش چهره دولت بحرین در محافل سیاسی در واشنگتن، دوران فعالیت وی در سفارت تمدید نشود و وزارت خارجه از همه خدمات وی اعلام بی نیازی کند.

نویسنده اسرائیلی در پایان مقاله اش نوشت: هدی عزرا به انگلستان برگشت تا فعالیت های تجاری خود را در آنجا و در بحرین ادامه دهد، اما تاریخ، خدمات وی به اسرائیل را فراموش نخواهد کرد و از اکنون به بعد، اسرائیلی ها می توانند به ستاره جدید خود افتخار کنند که توانست هم پیمانان قوی برای آنان در داخل دربار پادشاهی در یک کشور درجه یک عربی پیدا کند.

پربیننده ترین خبرها