هاآرتص: استیضاح ترامپ فروپاشی استراتژی نتانیاهو علیه ایران را تسریع می‌کند

هاآرتص: استیضاح ترامپ فروپاشی استراتژی نتانیاهو علیه ایران را تسریع می‌کند
يکشنبه 14 مهر 1398 - 01:35

یک روزنامه صهیونیستی در گزارشی با اشاره به سیاست خارجی بی نظم و آشفته رئیس جمهور آمریکا نوشت که استیضاح ترامپ فروپاشی راهبرد نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران را سرعت بخشیده است.

العالم-آمریکا

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» در گزارشی به بررسی سقوط راهبرد «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران پرداخت.

در گزارش هاآراتص آمده است که عربستان سعودی با برگزاری مذاکرات غیر رسمی و غیر مستقیم با ایران با هدف کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس موافقت کرده است.

خبرها درباره ارتباط میان ریاض و تهران توجهات زیادی را در واشنگتن به خود جلب کرده و تحت الشعاع موضوع استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا قرار نگرفته است.

هم نتانیاهو و هم ترامپ باید از این موضوع رضایت داشته باشند که گزارش‌ها درباره نزدیکی میان دو رقیب اصلی در خارومیانه به حاشیه رانده شده‌ است. با این همه، این موضوع دلیلی بر شکست مشترک این دو به شمار می‌آید. بر اساس گزارش‌ها از ریاض، تصمیم سعودی‌ها برای تعامل با تهران بازتاب ارزیابی آنها از این موضوع که است که ترامپ توانایی آمریکا برای بازدارندگی در مقابل ایران از طریق تهدید استفاده از نیروی نظامی را از دست داده است. در شرایط کنونی خاورمیانه، رئیس جمهور آمریکا یک ببر کاغذی به شمار می‌آید.

نتانیاهو هفته پیش سخنرانی در کنست داشت و درباره واقعیت‌های راهبرد جدید اسرائیل صحبت کرد و طی آن درباره خطر مقابله قریب الوقوع با ایران و چه بسا طی چند هفته آینده هشدار داد.

بنا بر ادعای روزنامه هاآرتص، «ایران فعالیت‌های تروریستی و طراحی‌های تهاجمی خود علیه اسرائیل را توسعه داده است. در مقابله با چنین تهدید آشکاری، نتانیاهو تاکید کرد که اسرائیل باید میلیاردها دلار به بودجه نظامی خود در راستای مقابله با تهدید ایران تزریق کند

اسرائیلی‌ها که توسط نتانیاهو اطمینان داده شده بودند که بوسیله طرح درخشانش تهران را در شرایط دفاعی قرار داده، با شنیدن این موضوع شگفت زده شدند که ایران به طور ناگهانی تهدیدی را برای اسرائیل بوجود آورده که همتراز جنگ «یوم کیپور» سال 1973 است.

آنها همچنین از این سخنان نتانیاهو آشفته شدند که اسرائیل در جنگ برای بقای خود تنها است.

البته جنگ هراسی نتانیاهو به طور گسترده‌ای به عنوان یک توطئه سیاسی بدبینانه دیگر تلقی شده که بوسیله آن بر «بنی گانتز» و «کاهلون لاوان» برای پیوستن به کابینه فراگیر به رهبری وی فشار وارد آورد.

اما همانطور که انتظار می‌رفت، سخنرانی نتانیاهو در کنست، سقوط کامل راهبرد وی درباره ایران را نشان داد اگر چه وی آخرین نفری خواهد بود که این موضوع را تایید خواهد کرد.

عیب کشنده طرح بازی نتانیاهو برای تمام کسانی که اقدامات ترامپ را از همان نخست دنبال می‌کردند کاملا آشکار بود. نتانیاهو به غلط گمان می‌کرد که رئیس جمهور آمریکا در پیشبرد طرح بازی نتانیاهو شریکی ثابت و قابل اعتماد است.

اینگونه برداشت شده بود که ترامپ تهدید ایران برای هم اسرائیل و هم آمریکا را درک کرده و اولویت نخست وی سرکوب این تهدید است اما گرایش‌های انزواگرایانه ترامپ و اینکه تنها اولویت واقعی برای وی پیشبرد اهداف خود است، مد نظر قرار نگرفته بود.

اعتماد نتانیاهو به دلیل اقدام ترامپ در برسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان و تصمیم وی برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس ناشی شده بود. در کنار این دو اقدام، خروج دولت ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران در ماه مه 2018 نیز اشاره دیگری بر تعهد دولت ترامپ به اسرائیل قلمداد شده بود.

با بستن چشم بر مدیریت نامنظم ترامپ بر دیگر موضوعات حساس سیاست خارجی،‌ هیچ کسی در حلقه نزدیکان نتانیاهو جرات نداشت پیشنهاد دهد که اقدامات ترامپ در قبال اسرائیل که خشم جامعه جهانی را نیز به همراه داشته است،‌ به سادگی جلوه‌ای از مدیریت بی‌پروای وی درباره موضوعات خارجی است.

تصمیم دقیقه آخری ترامپ در روز 20 ژوئن برای متوقف کردن حمله به ایران در واکنش به اقدام تهران در سرنگون کردن پهپاد آمریکایی علائمی را نشان داد. دستور ناگهانی وی برای توقف حمله بدون هیچگونه مشورت با مقامات سیاست خارجی وی، نشان از محافظه کاری عمیق وی درباره استفاده از ارتش آمریکا و نگرانی از وارد شدن به یک درگیری دیگر در خاورمیانه است.

این موضوع بر سرسختی مطلق ترامپ درباره پیامدهای منطقه‌ای بالقوه اقدام وی و آسیبی که این اقدام بر جایگاه آمریکا و توانایی بازدارندگی آن ایجاد می‌کند، دارد.

بنابراین ترامپ به نتانیاهو و دیگر سران ضد ایرانی در خاورمیانه نشان داد که سیاست آمریکا در آشفتگی کامل به سر می‌برد. عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات متحده عربی، در حال بررسی مجدد رویکرد خود در قبال ایران هستند. بدون یک آمریکای قابل اعتماد، که تمایلی به نشان دادن قدرت خود نداشته باشد، به نظر می‌رسد که سازش با تهران بهترین گزینه به جای تقابل به شمار می‌آید.

فارس

پربیننده ترین خبرها