اعتراف نخست وزیر اردن به وخامت اوضاع مالی این کشور

اعتراف نخست وزیر اردن به وخامت اوضاع مالی این کشور
يکشنبه 14 مهر 1398 - 22:25

«عمر الرزاز» نخست وزیر اردن گفت: اوضاع مالی کشور وخیم است و فوق العاده پرداختی به معلمان موجب شد تا کسری بودجه افزایش پیدا کند.

العالم ـ اردن

به گزارش خبرگزاری عمون اردن، الرزاز یکشنبه شب افزود: فوق العاده پرداختی به معلمان برای بازگشت دانش آموزان به مدارس ضروری بود و دولت از تعطیل شدن کامل مدارس در سال تحصیلی نگران بود.

مدارس اردن روز یکشنبه پس از چهار هفته اعتصاب معلمان فعالیت آموزشی خود را از سر گرفت.

فعالیت های آوزشی در مدارس فقط یک هفته پس از آغاز سال تحصیلی جدید به علت اعتصاب معلمان به بهانه پایین بودن حقوق ها به حالت تعلیق درآمده بود.

براساس توافق صورت گرفته میان کابینه «عمر الرزاز» و سندیکای معلمان، کمک معلمان ۳۵، معلمان پایه و معلمان ارشد ۳۴ و معلمان خبره ۳۳ درصد پاداش دریافت خواهند کرد.

رتبه معلمان عالی نیز که برای نخستین بار ایجاد خواهد شد، ۷۵ درصد پاداش فوق العاده دریافت خواهد کرد.

قانون جدید اعطای پاداش های ویژه قرار است از تاریخ اولین روز سال جدید میلادی اجرا شود.

عقب نشینی دولت اردن از مواضع خود درحالی است که پیشتر سخنگوی دولت الرزاز گفته بود که بودجه این کشور به هیچ وجه تحمل افزایش حقوق معلمان را ندارد.

دولت اردن از معلمان معترض که از هشتم سپتامبر (شهریور/ مهرماه) دست از تدریس کشیده اند، عذرخواهی کرده، اقدامی که یکی از خواسته های سندیکای معلمان برای پایان دادن به اعتصاب بوده است.

الرزاز در این باره گفت: عزت معلمان، همان عزت ما و حیثت آنان حیثت ماست و هیچ گونه اهانت و بی احترامی به معلمان را تحمل نخواهیم کرد.

نخست وزیر اردن در این باره گفت: دولت به خاطر حوادثی که کرامت و عزت معلمان خدشه دار شد، بسیار متأسف است، ما متعهد به تکمیل تحقیقات هستیم و برای تصمیم گیری، منتظریم، مرکز ملی حقوق بشر اردن نتایج حاصل از تحقیقات را اعلام کند.

دادگاه اداری اردن (۷مهرماه) با صدور حکمی رای به پایان اعتصاب سراسری معلمان در این کشور داد، بر همین اساس وزارت آموزش و پرورش این کشور از شهروندانش خواست، از ۹ مهرماه فرزندان شان را به مدرسه بفرستند.

به گزارش ایرنا، اعتصاب اخیر در اردن از آنجا آغاز شد که سندیکای معلمان پیش از شروع سال تحصیلی جدید از دولت خواست تا درآمد این قشر را ۵۰ درصد افزایش دهد اما این موضوع مخالفت شدید کابینه رزاز را در پی داشت.

این اعتصاب ها که بیش از ۱۰۰ هزار معلم آن را تدارک داده اند، رکورد یکی از بزرگترین و طولانی ترین اعتصاب های تاریخ اردن را به نام خود ثبت کرد و بر وضعیت ۱.۵ میلیون دانش آموز اردنی که در مدارس دولتی مشغول تحصیل هستند تاثیر مستقیم گذاشته بود.

پربیننده ترین خبرها