قبرس در بحبوحه تنش‌ها با ترکیه، از تل‌آویو پهپاد خرید

قبرس در بحبوحه تنش‌ها با ترکیه، از تل‌آویو پهپاد خرید
سه شنبه 16 مهر 1398 - 15:07

قبرس در بحبوحه تشدید تنش‌ها با ترکیه بر سر حفاری در منطقه مورد اختلاف دو کشور، از رژیم صهیونیستی چهار پهپاد خریداری کرده است.

العالم - اروپا

یک روزنامه قبرسی خبر داده که دولت این کشور چهار پهپاد از رژیم صهیونیستی به منظور نظارت بر مناطق اختلافی با ترکیه خریده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، قبرس در بحبوحه تنش‌ها با ترکیه بر سر اکتشاف گاز و نفت در آب‌های جزیره قبرس، چهار پهپاد ساخت رژیم صهیونیستی خریداری کرده است.

روزنامه قبرسی «کاتیمیرینی» گزارش داد، هزینه خرید این پهپادها ۱۳ میلیون دلار بوده و این اولین بار است که قبرس از رژیم صهیونیستی پهپاد می‌خرد.

به گفته مقام‌های قبرسی، از این پهپادها برای نظارت بر منطقه ویژه اقتصادی قبرس استفاده می‌شود.

قبرس جمعه هفته گذشته اقدام ترکیه برای ارسال کشتی حفاری به آب‌های منطقه «نیکوزیا» برای استحصال نفت را «تنش‌زایی» آنکارا و نقض حق حاکمیت این جزیره خوانده بود.

ریاست جمهوری قبرس طی بیانیه‌ای شدید‌اللحن ترکیه را به استفاده از «تاکتیک‌های قلدری مربوط به اعصار گذشته» متهم کرد و از این کشور درخواست کرد تجهیزات حفاری نفتی خود را از این منطقه خارج کند.

روز جمعه کشتی اکتشافی «یاووز» ترکیه در فاصله ۵۱ مایل دریایی جنوب غرب قبرس لنگر انداخت. ترکیه تا کنون دو حلقه چاه نفت در حوالی جزایر شرق و غرب قبرس حفر کرده است که موجب اعتراض نیکوزیا و اتحادیه اروپا شده است.

ترکیه معتقد است برخی نواحی اطراف قبرس که مورد بهره‌برداری نفتی قرار داده است جزو فلات قاره این کشور یا مناطق متعلق به قبرس ترکیه‌ای نشین است.

از سال ۱۹۷۴ که ترکیه بخشی از خاک قبرس را به تصرف کرد، این کشور به دو قسمت ترکی و یونانی تقسیم شد. قبرس یونانی توسط جامعه جهانی به عنوان بخشی از اتحادیه اروپا شناخته می‌شود اما بخش ترکی آن را فقط آنکارا به رسمیت می‌شناسد.

فارس

پربیننده ترین خبرها