پوست موز ترامپ زیر پای اردوغان

پوست موز ترامپ زیر پای اردوغان
چهارشنبه 17 مهر 1398 - 21:47

درحالی که وزیر خارجه ترکیه امروز و بعد از آغاز حمله به شمال سوریه طی نطقی مطبوعاتی عملیات در این منطقه را مطابق با قوانین بین المللی معرفی کرد اما واکنش‌های جهانی به این اقدام تجاوزکارانه نشان داد که مبتنی بر هیچ منطقی این تجاوز ترکیه که یادآور توسعه طلبی امپراطوری عثمانی است پذیرفتنی نیست.

العالم - کشکول

طُرفه آنکه حتی ترامپ که گفته می‌شود در سایه چراغ سبز او، اردوغان پس از مدتها مزمزه کردن حمله به شمال سوریه به این اقدام دست زده است امروز سراسیمه توئیت کرد که: به روشنی به ترکیه گفته بودم که عملیات نظامی در سوریه کار زشتی است.

اگر از عبارت راست یا دروغ ترامپ در دعوت از اردوغان در خویشتنداری از حمله به سوریه بگذریم واقعیت آن است که ترامپ خیلی پیشتر از این "پوست موز" را زیر پای اردوغان انداخته بود. او وقتی چندین ماه پیش حمایت خود را از کردها برداشت و آن را اعلام کرد در واقع اولین وسوسه ها را در ذهن اردوغان ایجاد کرد و طی هفته های اخیر آن هوس‌های اولیه را به گونه ای "شهوت معطوف به اطمینان" تبدیل کرد. شاید ترامپ با این کار در واقع بگونه ای از رفتار دوگانه اردوغان در برخورد با امریکا و روسیه در سال‌های اخیر انتقام گرفته و به تعبیری حداقل با کشاندن همتای ترک خود در باتلاقی بنام شمال سوریه در خصوص اس 300 و دیگر سیاستهای غیر امریکایی ترکها تلافی کرده باشد.

با اغاز عملیات "چشمه صلح" احتمالا اردوغان با خودپنداشته باشد چنانکه در یک مرحله"سپر فرات" را انجام داد و"جرابلس" و "الباب" را به تصرف درآورد و در مرحله ای دیگر "عفرین "را به اشغال درآورد این بار نیز می‌تواند در اقدامی خشونت بار "عین العرب" را از حسکه جدا کند و در عین حال با تصرف "تل ابیض" و "راس العین" از طرفی برای افکار عمومی داخل ترکیه توجیهی مناسب درخصوص وعده های انتخاباتیش پیدا کند و از دیگر سو میان اکراد و"قسد" فاصله ای استراتژیک ایجاد کند. این درحالی است که بنظر میرسد در سایه این عملیات از یکسو احیانا غول داعش مجددا از چراغ بیرون خواهد آمد، از دیگر سو سیل آوارگان بلای جان منطقه و ای بسا اروپا خواهند شد و بالاخره و از سویه سوم بهیچ وجه معلوم نیست حاصل این اقدام همراهی و همافزایی کردها با دولت سوریه نشود.

تا اینجای کار پیروز میدان ترامپی است که موفق شد بدون انکه اتهام عدم حمایت از یاران استراتژیکش در سوریه را بر پیشانی حس کند جدالی جدید در منطقه شمالی سوریه برپا کرد، جدالی که از یکسو و تا حدودی به ترامپ کمک می‌کند که اندکی اذهان را از مسائل داخلی آمریکا و مساله استیضاحش دورکند از دیگر سو جای پای خود را برای استمرار حضور در سوریه برای مدتی دیگر سفت کند و از سویه سوم در رقابت با روسیه در منطقه دست برتر را ازان خود سازد.

واکنش بازار بورس استانبول و سقوط آن در اولین ساعات پس از تجاوز به سوریه دورنمای ناخوشایندی را برای اردوغان ترسیم میکند این تازه اول بارانی است که به سیل منتهی می‌شود.

پربیننده ترین خبرها