گفتگوی تلفنی سیسی و برهم صالح درباره حمله ترکیه به سوریه

گفتگوی تلفنی سیسی و برهم صالح درباره حمله ترکیه به سوریه
پنج‌شنبه 18 مهر 1398 - 09:14

تلوزیون مصر اعلام کرد عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر و همتای عراقی اش برهم صالح طی تماس تلفنی به بررسی اوضاع سوریه پس از حمله ترکیه پرداختند.

العالم - سوريه

به گزارش تلوزیون مصر دو رئیس جمهور در این تماس تلفنی درباره ادامه همکاری و رایزنی به منظور مقابله با مداخله ترکیه در سوریه و حفظ تمامیت و وحدت سوریه توافق کردند.

وزارت دفاع ترکیه دیروز از آغاز عملیات زمینی در شرق فرات واقع در شمال سوریه خبر داد. در این عملیات ارتش ترکیه مواضع کردهای سوریه دموکرات را زیر آتش توپخانه گرفتند.

این وزارت خانه دیروز چهارشنبه طی یادداشت توییتری اعلام کرد که ارتش این کشور از زمان آغاز عملیات، 181 هدف مربوط به کردهای مسلح را در هم کوبیده است.

اردوغان، رئیس جمهور ترکیه نیز اعلام کرد که کشورش دیروز جمعه عملیات نظامی موسوم به "سرچشمه صلح" را به منظور "پاکسازی منطقه از وجود تروریست ها" آغاز کرده است. منظور وی از تروریست ها در اینجا نیروهای مسلح کرد هستند که آنکارا آنها را بازوی نظامی "حزب کارگران کردستان" می داند که با عنوان "نیروهای سوریه دموکرات" با برخورداری از حمایت آمریکا و با شعار مبارزه با گروه تروریستی داعش، فعالیت می کنند.

این عملیات به عنوان سومین عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه پس از شکست ماه ها مذاکره بین ترکیه و آمریکا درباره ایجاد "منطقه امن" در شمال شرق سوریه آغاز می شود. این مذاکرات که به هدف پایان دادن به تنش بین ترکیه و کردها و حل مسالمت آمیز بحران بین آنها آغاز شده بود به دلیل اختلاف بین دو طرف بر سر مکانیسم این عمل بی نتیجه ماند.

بلافاصله پس از اعلام خروج نیروهای آمریکایی از شمال شرق سوریه، ترکیه عملیات نظامی خود را در این منطقه آغاز کرد.

خروج نیروهای آمریکایی از این منطقه با انتقاد کردها مواجه شده است. این در حالی است که ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ترکیه را تهدید کرده است که چنانچه پا از گلیم خود فراتر بگذارد، اقتصادش را نابود خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها