تحلیل روز/

نواختن طبل جنگ در سوریه و بحران سیاسی پیش روی ترکیه

نواختن طبل جنگ در سوریه و بحران سیاسی پیش روی ترکیه
پنج‌شنبه 18 مهر 1398 - 18:00

ترکیه با آغاز عملیات نظامی در سوریه، به شدت بر طبل جنگ در شمال و شمال شرق این کشور کوبید، عملیاتی که در نوار مرزی به طول 480 کیلومتر و عمق 30کیلومتر از شهر جرابلس در غرب، تا شهر المالکیه در شمال شرق و در نزدیکی مثلث مرزی ترکیه، عراق و سوریه را در بر می گیرد.

العالم-تحلیل روز

در این عملیات که اردوغان از آن با عنوان «چشمه صلح» یاد می کند، سه هدف مشخص شده است؛ ایجاد یک منطقه امن، تضمین امنیت مرزها با سوریه و فراهم سازی شرایط مناسب برای بازگشت آوارگان سوری از ترکیه به کشورشان.

به دور از تمامی دلایلی که برای این عملیات در رسانه ها بیان شده، دلایل دیگری پشت پرده این عملیات ترکیه وجود دارد، مساله فراتر از ایجاد منطقه امن در سوریه است، افزایش افق پیش روی کشورهای حامی جنگ علیه سوریه از طریق طرح های تجزیه طلبانه و مانع تراشی در روند سیاسی و نابودی کمیته قانون اساسی به عنوان یکی از ارکان روند سیاسی است، این در حالی است که ترکیه یکی از کشورهای ضامن مذاکرات آستانه است.

از لحاظ میدانی، حمله ترکیه به سوریه شامل شهرهای مرزی از جمله المالکیه، راس العین، القحطانیه، القامشلی، عامودا و الدرباسیه می شود و در مناطق اصلی همچون راس العین، تل ابیض و عین عیسی متمرکز شده است. پیش بینی می شود که عملیات زمینی ترکیه به شهر راس العین از محور شهرک علوک در شرق و محورهای تل حلف و تل ارقم در غرب راس العین، صورت بگیرد.

در همین حال گزارش ها حاکی از آن است که نظامیان ارتش ترکیه در مناطقی دیوار سیمانی میان مرزهای سوریه و ترکیه را برداشته‌اند و همین امر نشانگر آن است که عملیات زمینی ترکیه در سوریه به زودی آغاز می شود.

ترکیه با آغاز عملیات نظامی در سوریه، به شدت بر طبل جنگ در شمال و شمال شرق این شهر کوبید، عملیاتی که در نوارمرزی به طول 480 کیلومتر و عمق 30کیلومتر از شهر جرابلس در غرب، تا شهر المالکیه در شمال شرق و در نزدیکی مثلث مرز ترکیه، عراق و سوریه را در بر می گیرد.

آمریکایی ها که به وعده ترک ها مبنی بر یک عملیات محدود حساب کرده بودند، با اولین شیپور جنگ ترک ها میدان نبرد را خالی کردند، اما کردها که آرزوی تشکیل یک حکومت کردی مستقل را در سر می پروراندند در تله وعده های پوچ ترامپ افتادند که در واقع برای فروش بیشتر سلاح به متحدانش سر می داد.

در واقع همه متفق‌القول هستند که آمریکای جنگ طلب موافقت کرده بود که ترک ها یک "تکانی" به کردها بدهند اما اینکه دایره نبرد گسترش یابد با محاسبات آمریکایی ها تطابق ندارد، چرا که آمریکا و ترکیه و کردها هر سه در تنگنای بحرانی قرار دارند که فقط مختص به آنها نیست و می تواند سرنوشت جنگ سوریه را مشخص کند چراکه منطقه جنگ اخیر (شمال شرق و شرق سوریه) دارای چاه های نفت و گاز بسیاری است و همچنین یکی از منابع اصلی تامین مواد غذایی استراتژیک مانند گندم است.

به گفته اغلب کارشناسان ترکیه می خواهد آورگان سوری چه ساکن در ترکیه و چه در مناطق شرق فرات را در شمال شرق این کشور استقرار دهد، با این هدف قصد تغییر ترکیب جمعیتی آن منطقه به نفع خود را دارد اما در صورت تحقق این طرح ترکها با مشکلاتی همانند وجود گروهک های داعش و النصره و ارتش آزاد در ادلب مواجه خواهند بود و در واقع ثروت های سوریه به جای قسد اینبار به دست گروهای مسلح به اصطلاح "ارتش ملی" به یغما خواهد رفت.

همه این مسائل نشان می دهد که توپخانه ترک ها در شرق سوریه صلح را به ارمغان نخواهد آورد و درها برای تحقق آرزوی ترک ها مبنی بر فعال شدن نقش منطقه ای و بازگشت شرایط به قبل از آزادسازی حلب و همچنین حمایت از گروه‌های تروریستی مانند داعش و النصره باز است و این مسئله ما را به یاد فعالیت های ترکیه در شمال عراق و قبرس می اندازد و ثابت می کند که ترکیه می خواهد از هرج و مرج به عنوان برگ برنده استفاده کند و هر آنچه که در آستانه و سوچی بر روی آن توافق شده بود را بر باد دهد.

تجاوزی که این روزها در همه جای دنیا صدایش شنیده می شود ثابت می کند که گذشتن از مرزهای سیاسی و جغرافیایی کشورهای دیگر استقرار سیاسی به بار نمی آورد و همچنین تاکید می کند که خون های ریخته شده مسائل را بیشتر پیچیده می کند، ترک ها بالاخره مجبور خواهند شد توافق آستانه را در خصوص ترسیم مرز بین ترکیه و سوریه اجرا کنند و تاریخ به ما می گوید که ترک ها در تجاوزات خود به هیچ نتیجه ای نخواهند رسید.

حسام زیدان - العالم

پربیننده ترین خبرها