ظریف در گفتگو با تلویزیون دولتی ترکیه:

تشریح طرح چهار مرحله ای ایران درخصوص بحران سوریه/ توصیه به ترکیه در مورد پایبندی به توافقات آدانا / امنیت از طریق اشغالگری به وجود نمی آید

 تشریح طرح چهار مرحله ای ایران درخصوص بحران سوریه/ توصیه به ترکیه در مورد پایبندی به توافقات آدانا / امنیت از طریق اشغالگری به  وجود نمی آید
جمعه 19 مهر 1398 - 18:10

وزیر خارجه ایران در تازه ترین گفتگوی خود با تلوزیون دولتی ترکیه طرح چهار مرحله ای ایران درخصوص بحران سوریه را تشریح کرد.

العالم- ایران/ سیاسی

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در گفتگو با تلوزیون دولتی ترکیه طرح چهار مرحله ای ایران درخصوص بحران سوریه را تشریح و به ترکیه در مورد پایبندی به توافقات آدانا توصیه ای کرد.

ظریف

وی افزود: امنیت از طریق اشعالگری به وجود نمی آید .

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: هر چند ما مطالبه ترکیه برای بهبود وضعیت امنیتی را قبول داریم، اما باور نداریم که این امنیت از طریق تجاوز و تهاجم به سوریه به دست می‌آید و ما گزینه‌های بهتری در مقابل دوستان ترک‌مان قرار داده‌ایم.

وی افزود: توافق آدانا همچنان معتبر است، ما می‌توانیم کردها، دولت ترکیه و دولت سوریه را گرد هم آوریم و اداره امنیت مرز‌ها را به ارتش سوریه با همکاری دولت ترکیه بگذاریم.من ۶ سال پیش زمانی که وزیر خارجه شدم، به وزیرخارجه پیشین ترکیه یک طرح صلح چهارمرحله‌ای پیشنهاد دادم؛ آتش‌بس فوری، تشکیل یک دولت فراگیر، گفت‌وگوی سوری-سوری و انتخابات. حالا هم خواسته ما گفت‌وگوی سوری-سوری، بازبینی قانون اساسی و برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۱ است که زمان قانونی انتخابات بعدی رییس جمهوری سوریه است.

ظریف

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به سوالی درباره رفع تنش ها میان تهران و ریاض اظهار داشت: همیشه آماده گفتگو با عربستان چه به صورت مستقیم و چه از طریق میانجیگری دولت های ثالث بوده و هستیم.

پربیننده ترین خبرها