رسانه غربی مدعی «مذاکرات مخفی» سعودی‌ها با انصارالله یمن شد

رسانه غربی مدعی «مذاکرات مخفی» سعودی‌ها با انصارالله یمن شد
شنبه 20 مهر 1398 - 15:08

طبق ادعای روزنامه «فایننشال تایمز»، عربستان سعودی بعد از حمله ۲۳ شهریورماه به تاسیسات شرکت «آرامکو»، با انصارالله یمن مذاکراتی مخفی و محرمانه داشته است.

العالم - آمریکا

روزنامه «فایننشال تایمز» مدعی شده که عربستان سعودی به منظور «کاستن از تنش‌ها» بعد از حمله ماه گذشته به دو پالایشگاه «بقیق» و «الخریص» در حال انجام مذاکراتی با انصارالله یمن بوده است.

طبق گزارش فایننشال تایمز، «عربستان سعودی برای اولین بار در بیش از دو سال اخیر در حال انجام مذاکراتی با شورشیان حوثی است؛ موضوعی که نشاندهنده آن است که ریاض بعد از حملات ماه گذشته به تاسیسات نفتی خودش، خواهان کاهش تنش است».

طبق ادعای این روزنامه انگلیسی، مذاکرات بین عربستان سعودی و انصارالله یمن بعد از حمله ۲۳ شهریورماه به دو پالایشگاه بقیق و الخریص شرکت آرامکو و از طریق یک «کانال ارتباطی مخفی» شروع شدند.

فایننشال تایمز در گزارش ادعایی خود، اشاره مستقیمی به منبع یا منابع خبر و ملیت آنها نکرده و تنها به گفتن این جمله بسنده کرده که خبر فوق را از «منابع آگاه» دریافت کرده است.

یک دیپلمات غربی به این روزنامه گفته است که حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، عاملی مهم در تغییر موضع ریاض در قبال یمن و انصارالله ایفا کرده است.

فایننشال تایمز البته معتقد است که «تغیر موضع» عربستان سعودی در قبال یمن، یک دلیل دیگر هم داشته و آن تضعیف ائتلاف به رهبری سعودی‌ها در جنگ یمن بعد از انتشار خبرها مبنی بر کاهش حضور نظامی امارات متحده عربی در یمن است.

عربستان سعودی و امارات متحده عربی دو عضو اصلی ائتلاف متجاوزی هستند که در مارس ۲۰۱۵ (فروردین ماه ۱۳۹۴) حملات همه‌جانبه به یمنی‌ها و محاصره این کشور را آغاز کردند.

فایننشال تایمز در گزارش خود، مدعی شده که علاوه بر عربستان سعودی، انصارالله یمن هم خواهان کاهش تنش‌ها است و در همین راستا به اقداماتی از قبیل آزاد کردن حدود ۳۰۰ زندانی شامل سه زندانی سعودی را انجام داده است.

این روزنامه در بخش پایانی گزارش خود ادعا کرده است: «کارشناسان معتقد هستند که شاید دامنه گسترده حمله (۲۳ شهریورماه) به تاسیسات نفتی سعودی سبب یک تجدیدنظر در بین خود حوثی‌ها درباره عواقب احتمالی پیوندهایشان با ایران شده باشد».

ادعای این رسانه انگلیسی درباره تجدیدنظر احتمالی انصارالله یمن درباره روابط خود با ایران در حالی مطرح شده که یمنی‌ها بارها اعلام کرده‌اند که آنها در حال دفاع از کشور خودشان در برابر متجاوزان سعودی- اماراتی هستند.

«محمد عبدالسلام» رئیس هیات مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن هم چندی پیش اعلام کرده بود که از شروط صنعا برای پذیرش راه حل سیاسی در یمن این است که این کشور هرگز به دوران سرسپردگی به عربستان بازنمی‌گردد.

فارس

پربیننده ترین خبرها