افشای مفاد پیش‌نویس توافق دولت مستعفی یمن و گروه‌های مورد حمایت امارات

افشای مفاد پیش‌نویس توافق دولت مستعفی یمن و گروه‌های مورد حمایت امارات
يکشنبه 21 مهر 1398 - 10:07

وبگاه خبری الجزیره خبر داد عربستان یک پیش نویس توافقنامه میان دولت مستعفی یمن با جدایی طلبان جنوب را ارائه داده است، اما مقام‌های نزدیک به منصور هادی گفته‌اند این پیش‌نویس غیرقابل قبول است.

العالم - یمن

وبگاه خبری شبکه «الجزیره» خبر داد به پیش‌نویس توافقنامه بین دولت مستعفی یمن و شورای انتقالی تحت حمایت امارات عربی متحده دست یافته که با واسطه‌گری عربستان سعودی آماده است.

بر اساس این گزارش، پیش‌نویس مذکور تشکیل دولت وحدت بین شمال و جنوب یمن و جذب شورای انتقالی و گروه‌های جنوب یمن در دولت مرکزی و همچنین دولت محلی را فراهم می‌کند.

این پیش‌نویس همچنین شامل مشارکت شورای انتقالی و گروه‌های جنوب یمن در مذاکرات برای دستیابی یک «راه حل سیاسی جامع» است.

بر اساس پیش‌نویس این توافقنامه، «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی یمن نخست وزیر و وزیران وزارتخانه‌های کلیدی را منصوب خواهد کرد.

این پیش نویس طرف‌ها را ملزم می‌کند که هیچ نیرویی در خارج از مؤسسات دولتی تشکیل ندهند.

این سند همچنین نظارت سعودی بر ساختار نیروهای امنیتی و ایجاد نیروی امنیتی «بی‌طرف» برای نظارت بر دوره انتقالی را فراهم می‌کند. همچنین این امکان را برای ریاض فراهم می‌کند که یک تیم سیاسی در عدن تشکیل دهد تا بر اجرای شرایط توافق نظارت داشته باشد.

«انیس منصور» مشاور رسانه‌ای سفارت دولت مستعفی در ریاض، توافق اولیه میان دولت منصور هادی با شورای انتقالی را فقط یک بازی و فشار بر دولت منصور هادی دانست و گفت که هنوز این پیش نویس، جوهری روی کاغذ است.

منصور در تماس با الجزیره افزود: «پیش نویس مذکور یک کار حقوقی و سیاسی است که توسط عربستان سعودی برای خدمت به پروژه امارات انجام شده است تا اماراتی‌ها را از پاسخگویی قانونی به خاطر آنچه در یمن از بمباران ارتش و کشتار غیرنظامیان یمنی انجام داده‌اند، فراری دهد.»

چند روز پیش، منابع آگاه از مذاکرات میان دولت مستعفی یمن که تحت حمایت عربستان است با شورای انتقالی جدایی‌طلبان جنوب که مورد حمایت امارات عربی متحده است خبر دادند و گفتند که دو طرف به انعقاد توافق برای پایان دادن به درگیری در عدن نزدیک می شوند و نظامیان سعودی به طور موقت کنترل امور را در این شهر به دست می‌گیرند.

مقاماتی در دولت مستعفی یمن گفته‌اند که عربستان پیشنهاد داده است شورای انتقالی جنوب در دولت منصور هادی تلفیق شود و نظامیان سعودی در عدن به منظور نظارت بر ایجاد یک نیروی امنیتی بی طرف مستقر شوند.

مقامات و شاهدان چند روز پیش خبر دادند، امارات برخی نیروهای خود را از شهر عدن پایتخت دولت مستعفی یمن بیرون کشیده است. این اقدام همزمان با تلاش‌های عربستان برای دستیابی به پیش نویس همین توافقنامه جده بوده است.

امارات در ژوئن گذشته هم از کاهش حضور خود در یمن و اساسا ساحل غربی این کشور همزمان با افزایش فشارها برای پایان یافتن جنگ خبر داد.

در همین حال یک مقام ریاست شورای انتقالی جنوب یمن هم در گفت‌وگو با روسیا الیوم امضای پیش نویس توافق مذکور با دولت مستفی یمن را رد کرد و گفت: «این امر پس از توافق بر سر اغلب بندهای پیش نویس رخ خواهد داد.»

این مقام یمنی پیش بینی کرد که امروز یکشنبه یا فردا (دوشنبه) پس از توافق بر سر بیشتر بندهای این توافقنامه از سوی دو طرف به امضا خواهد رسید.

روسیا الیوم نوشت: «عربستان که فرماندهی ائتلاف عربی برای مقابله با دولت صنعا را برعهده دارد از یک ماه پیش میزبان گفت‌وگوهای غیرمستقیمی بین دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب برای پایان دادن به درگیری بین نیروهایشان در عدن است که جبهه جدیدی را در جنگ پیچیده یمن گشوده‌اند.»

شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات شریک اصلی ریاض در ائتلاف عربی است دامنه سلطه خود بر جنوب یمن را گسترش داده و با نیروهای دولت منصور هادی وارد جنگ شد که این امر تلاش‌ها برای صلح را پیچیده‌تر کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها