یک خبر چند خط تحلیل؛

سفر عمران خان به ايران چرا؟

سفر عمران خان به ايران چرا؟
يکشنبه 21 مهر 1398 - 20:06

العالم _ ایران / سیاسی

خبر:

  • در حالی امروز عمران خان به ایران سفر کرد و با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد که پیش از آن اغلب رسانه های دنیا هدف از این سفر را تلطیف روابط ایران و سعودی معرفی کردند.


تحلیل:

  • این گمانه زنی رسانه های جهانی پیش از هر چیز متوجه اعلام نظرهایی است که پیش از این عمران خان به آنها تاکید کرده و گفته بود ترامپ و مقامات سعودی از او خواسته اند میان ایران با امریکا و سعودی وساطت کند. این درخواست بیش از هر چیز بیان مطالبه قدیمی ترامپ از ایران برای مذاکره و همچنین درخواست عربستان برای تلطیف امور فی مابین است و جمله این درخواست ها نشانگر آن است که در فضای منطقه ای و جهانی همچنان اوضاع به سود ایران پیش می رود.
  • در دیدار امروز رهبری با عمران خان ایشان تاکید کردند که نقش برخی کشورهای منطقه در حمایت از گروه های تروریستی در سوریه و عراق و ایجاد جنگ و خونریزی در یمن مایه تاسف است. این کلام بدان معناست که جمهوری اسلامی نه تنها جنایات برخی از وابستگان منطقه ای آمریکا را در ماجرای سوریه و عراق فراموش نمی کند بلکه در یمن نیز بر روی جنایات این کشورها دیده نخواهد بست. در سایه این کلام روشن می شود که از یکسو همچنان کشورهای مورد نظر در حقیقت و از دیدگاه ایران محلی از اعراب جهت ارسال پیام ندارند و از دیگر سو رفع دشمنی ایران با امریکا مستلزم تحقق شرایطی است که در سایه وساطتت هایی این چنین و به راحتی قابل حل نیست. آنچه ایران از امریکا مطالبه می کند کاملا روشن است و به شکلی رسمی مکرر اعلام شده است.
  • ایران اگرچه در کنار ملت و دولت سوریه و عراق از معرکه نبرد با گروه های تروریستی و داعش سربلند بیرون آمد اما در معرکه یمن دارای طرحی مدون برای حصول ارامش است بدیهی است که تن ندادن سعودی و امارات به حل مسالمت امیز جنگ جز ناکامی های مکرر نصیب ایشان نخواهد کرد.
  • حاصل سفر عمران خان به تهران در شرایطی که امریکا بر دیدگاه های سابق خود تاکید کند و در عین حال عربستان و امارات بر مواضع خود تصریح کنند در واقع سفری با حاصل جمعی معادل صفر خواهد بود. این درحالی است که فضای پیش رو برای امریکا و سعودی بیش از حد تنگ شده است ترامپ تا انتخابات زمان زیادی پیش رو ندارد در حالی که اجرای مرحله چهارم کاهش تعهدات هسته ای ایران بسیار نزدیک است و در عین حال سعودی نیز خود را به تکرار حملاتی نظیر آرامکو و مشابه آن بسیار نزدیک می بیند.
  • نکته پایانی تذکر این است که دشمنی عربستان علیه ایران از نگاه جمهوری اسلامی ایران درحقیقت "دنباله دشمنی آمریکا با ایران" در منطقه است توجه به این نکته می تواند مقامات سعودی را از پیمودن هر راهی جز خروج از سلطه امریکا و پیگیری سیاست های ترامپی انتباه بخشد.

پربیننده ترین خبرها