آغاز مرحله جدید جنگ تجاری آمریکا با اروپا/ آمریکا برای اعمال تعرفه ۷.۵ میلیارد دلاری بر محصولات اروپایی مجوز رسمی دریافت کرد/ هیات اروپایی: اقدامات آمریکا در اعمال تعرفه ها ناشی از کوته بینی است

آغاز مرحله جدید جنگ تجاری آمریکا با اروپا/ آمریکا برای اعمال تعرفه ۷.۵ میلیارد دلاری بر محصولات اروپایی مجوز رسمی دریافت کرد/ هیات اروپایی: اقدامات آمریکا در اعمال تعرفه ها ناشی از کوته بینی است
دوشنبه 22 مهر 1398 - 14:25

سازمان جهانی تجارت (دبلیو تی او - WTO) امروز (دوشنبه) بطور رسمی به ایالات متحده آمریکا اجازه داد تعرفه‌هایی را به ارزش ۷.۵ میلیارد دلار برای واردات محصولاتی از اتحادیه اروپا اعمال کند.

العالم ـ آمریکا

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تصمیم پس از تصمیم سازمان جهانی تجارت درباره یارانه های شرکت هواپیماسازی ایرباس اتخاذ شده است.

سازمان جهانی تجارت با ۱۶۴ عضو که مسوولیت رفع اختلافات بین کشورهای عضو را برعهده دارد، به واشنگتن اجازه داد اقدامات متقابلی را علیه اتحادیه اروپا و کشورهای تولید کننده ایرباس شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان و اسپانیا بکار بندد.

در صورتی که همه اعضای این سازمان به این مجوز رای منفی می دادند چنین مجوزی صادر نمی شد.

تصمیم گیری درباره استفاده از حق این سازمان درباره یارانه های غیرقانونی کمتر از ۲۰ دقیقه طول کشید.

«دنیس شی» نماینده تجاری آمریکا در این نشست گفت، واشنگتن همچنان ترجیح می دهد راه حل قابل مذاکره ای پیدا شود. اما این تنها زمانی رخ خواهد داد که اتحادیه اروپا به منافع ایرباس از یارانه ها پایان داده و اطمینان دهد که چنین یارانه هایی به ایرباس تحت هیچ نام و سازوکار دیگری قابل احیا نیست.

هیات اروپایی حاضر در این نشست نیز گفت، اعمال این تعرفه ها به این بهانه «نگرانی جدی» است و اقدامات آمریکا در اعمال تعرفه ها ناشی از کوته بینی است.

سازمان جهانی تجارت به این نتیجه رسیده که شرکت ایرباس و رقیب آن بوئینگ در آمریکا میلیاردها دلار یارانه غیرقانونی در پرونده هایی که ۱۵ سال به طول کشیده دریافت کرده اند.

انتظار می رود رسیدگی به پرونده بوئینگ در سال ۲۰۲۰ انجام شود.

به گزارش ایرنا، آمریکا اعلام کرده که تعرفه ۱۰ درصدی را بر هواپیمای ایرباس و عوارض ۲۵ درصدی را بر مجموعه ای از محصولات وارداتی از جمله نوشیدنی الکلی فرانسه و اسکاتلند و پنیر سراسر قاره اروپا وضع خواهد کرد.

«سیسلیا مالمستروم» کمیسر تجاری اتحادیه اروپا روز جمعه در نامه ای خطاب به «رابرت لایتیزر» نماینده تجاری آمریکا مصرانه از او خواست مذاکرات را برای یافتن راه حلی در پرونده های ایرباس و بوئینگ آغاز کنند.

وی در این نامه که به رویت رویترز رسیده، نوشت: این راهکار به کسب و کار تجارت جهانی و در سطحی گسترده تر به صنعت هوانوردی آسیبب می زند و مشاغل را در هر دو سوی آتلانتیک به خطر می اندازد.

پربیننده ترین خبرها