توافق کردها با حکومت سوریه باعث نگرانی اردوغان شده است

توافق کردها با حکومت سوریه باعث نگرانی اردوغان شده است
دوشنبه 22 مهر 1398 - 23:28

به نظر می رسد توافق کردهای سوریه با حکومت دمشق باعث نگرانی رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه شده که به بهانه مبارزه با تروریسم تهدید کرده که به حمله به اراضی سوریه ادامه می دهد و از سوی دیگر، تاکید کرده که مصمم به ورود به شهر منبج است.

العالم – کشکول

روشن است که توافق کردها با حکومت دمشق به ویژه درباره ورود ارتش سوریه به شهرهای عین عیسی، تل تمر، الطبقه، منبج و عین العرب، زمینه را برای جنگجویان کرد و ارتش سوریه برای انجام عملیات نظامی مشترک جهت آزادسازی شهرها و روستاهایی که ارتش ترکیه و مزدورانش وارد آن شده اند، فراهم می کند.

تصمیم کردها گرچه دیر اتخاذ شد اما مانعی در برابر سلطه طلبی ارتش ترکیه خواهد بود، ارتشی که از امروز ارتش سوریه را در مرز ترکیه، در برابر خود خواهد یافت و به این شکل، اردوغان دیگر بهانه ای به نام مبارزه با تروریسم نخواهد داشت به ویژه که وی همواره از این بهانه برای توجیه حمله ارتش خود به شهرها و روستاهای شمال سوریه موازی با مرز ترکیه بهره برداری می کرد.

ارتش سوریه در موضعی بسیار قوی تر از موضع ارتش ترکیه خواهد بود با اینکه ارتش ترکیه از نظر تعداد نیرو و تجهیزات ظاهرا برتر از ارتش سوریه است، به این دلیل که تمام جهان با حمله ترکیه به اراضی سوریه مخالف است و اردوغان کسی را نمی یابد که وی را تایید کند، حتی در پیمان ناتو که ترکیه عضو آن است، برخی خواستار ممنوعیت فروش سلاح به ترکیه تا توقف حمله اش به سوریه شده اند.

اگر ترکیه موضوع نگرانی امنیتی خیالی را بهانه ای برای توجیه حمله اش به سوریه قرار داده بود که البته این بهانه حتی همپیمانانش را متقاعد نکرد، اما ارتش سوریه حق دفاع از خود را در برابر هر گونه تهدید امنیتی علیه یکپارچگی ارضی اش را دارد و این حقی است که در تمام قوانین آسمانی و زمینی به آن تاکید شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها