ترکیه: ورود ارتش سوریه به شمال این کشور خبر بدی نیست!

ترکیه: ورود ارتش سوریه به شمال این کشور خبر بدی نیست!
چهارشنبه 24 مهر 1398 - 01:18

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه سه شنبه شب گفت که ورود ارتش سوریه به شهر منبج واقع در استان حلب منفی نیست اما باید "تروریست ها" آنجا را ترک کنند.

العالم - ترکیه

به گزارش خبرگزاری رویترز، اردوغان افزود که در تماس با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به وی اطلاع داده، آنکارا هرگز آتش بس در شمال سوریه را اعلام نمی کند.

وی افزود: به ترامپ گفتم که ترکیه هرگز با تروریست ها مذاکره نمی کند.

در همین حال دونالد ترامپ سه شنبه شب گفت که «مایک پنس» معاونش به همراه «مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور روز چهارشنبه برای گفت وگو با اردوغان به ترکیه سفر می کنند.

اردوغان همچنین گفت: هدف از عملیات نظامی در شمال سوریه دور کردن پیکارجویان کُرد از مرزهای شمالی سوریه به عمق ۳۲ کیلومتری داخل خاک این کشور است.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه کرد که هدف از عملیات نظامی در شمال شرق سوریه مشخص است و نگرانی از بابت تحریم ها ندارد.

وی افزود: مذاکرات با آمریکا و روسیه در خصوص دو شهر کوبانی و منبج همچنان ادامه دارد.

«دونالد ترامپ» روز دوشنبه از اعمال تحریم علیه برخی مقام های دولت ترکیه خبر داد. تحریم های اعمال شده علیه ترکیه شامل افزایش تعرفه های فولاد از ۲۵ به ۵۰ درصد و توقف در مذاکرات تجاری ۱۰۰ میلیارد دلاری واشنگتن با آنکاراست.

بیانیه ترامپ در حالی منتشر می شود که روز یکشنبه میان مقامات امنیت ملی آمریکا و دیگر مقامات کلیدی دولت واشنگتن جلسات بررسی تحریم های ترکیه برگزار شده بود.

عملیات نظامی ارتش ترکیه در شمال شرق سوریه با نام عملیات «چشمه صلح» با اعلام اردوغان در روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه پس از آن آغاز شد که رئیس جمهوری آمریکا پیش از آن، خروج نظامیان کشورش از شمال شرق سوریه را اعلام کرده بود.

این عملیات، با مخالفت‌های منطقه ای و بین المللی زیادی روبه رو شده است.

بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه در واکنش به حمله نظامی ترکیه به سوریه، صادرات تسلیحات خود به این کشور را به حال تعلیق درآورده اند.

اتحادیه اروپا در مخالفت با حمله ترکیه به شمال سوریه، آنکارا را تهدید به تحریم کرد؛ تحریمی که تهدید نخست وزیر ترکیه را به همراه داشت.

اردوغان هفته گذشته به کشورهای اروپایی هشدار داد که که ترکیه دروازه های خود را به روی سه میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجوی سوری برای ورود به خاک اتحادیه اروپا خواهد گشود.

ارتش ترکیه از سال ٢٠١۶ به این طرف در دو عملیات سپر فرات (سوم شهریور ۹۵ تا ۹ فروردین ۹۶) و عملیات شاخه زیتون (۳۰ دیماه ۹۶ تا چهار فروردین ۹۷) با همکاری گروه‌های تروریستی مورد حمایت خود، چهار هزار کیلومتر از خاک سوریه از جمله شهرهای الباب، اعزاز، جرابلس و عفرین در شمال این کشور را تصرف کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها