دولت شیلی منع آمد و شد در پایتخت اعلام کرد

دولت شیلی منع آمد و شد در پایتخت اعلام کرد
يکشنبه 28 مهر 1398 - 08:01

دولت شیلی پس از به خشونت کشیده شدن تظاهرات اعتراض‌آمیز و درگیری میان پلیس و تظاهرکنندگان، در پایتخت این کشور منع آمد و شد اعلام کرد.

العالم _ آمریکا

شهر سانتیاگو پایتخت شیلی روز شنبه شاهد به خشونت کشیده شدن تظاهراتی بود که از اعتراض به افزایش بهای بلیت مترو آغاز و به اعتراض به مشکلات اجتماعی و اقتصادی کشور بدل شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، به رغم اعلام وضعیت فوق‌العاده در پایتخت از سوی رئیس جمهوری شیلی، مردم معترض در این شهر با نیروهای پلیس درگیری شدند.

معترضان در سانتیاگو و چند شهر دیگر ابتدا ماهیتابه و قابلمه به دست به خیابان آمده و اعتراض خود را با کوبیدن ظروف به یکدیگر نشان دادند. اما این اقدام در برخی مناطق سانتیاگو به درگیری برخی معترضان که صورت خود را پوشیده بودند با پلیس ضدشورش و سربازان ارتش منجر شد.

در برخی مناطق معترضان به تخریب اموالی عمومی از جمله آتش زدن اتوبوس‌ها پرداختند. در پی بروز این خشونت‌ها، دولت در پایتخت منع آمد و شد اعلام کرد.

بهای بلیت متروی سانتیاگو در ساعات پر رفت و آمد از ۸۰۰ پزو به ۸۳۰ پزو افزایش یافته است. در ماه ژانویه نیز ۲۰ پزوی دیگر به بهای بلیط مترو افزوده شده بود. در خلال اعتراض‌های روز جمعه، تظاهرکنندگان در چندین منطقه از پایتخت با پلیس درگیر شده و پس از حمله به ایستگاه‌های مترو، کل این شبکه را به تعطیلی کشاندند.

شامگاه جمعه و در ادامه این اعتراض‌ها، شرکت برق انل (ENEL) و یکی از شعب بانک شیلی نیز به آتش کشیده شد و به تعدادی از ایستگاه‌های مترو کوکتل مولوتف پرتاب شد.

شبکه مترو پایتخت ۶ میلیون نفری شیلی روزانه ۳ میلیون مسافر را جابجا کرده ونقش اصلی را در مسافرت های درون شهری این شهر ایفا می کند. با تعطیل شدن مترو سانتیاگو، ساکنان شهر مجبور شدن تا با پای پیاده و گاهی با طی مسافت های طولانی به منازل خود روند که این امر صحنه های پر هرج و مرجی را ایجاد کرد.

در جریان این درگیری های بی سابقه، پلیس با ماشین آبپاش و گاز اشک آور با معترضینی که در بسیاری از نقاط شهر با موانع راه بندان کرده بودند درگیر شد. تاکنون ۱۳۳ نفر به اتهام آسیب رساندن به تجهیزات و تاسیسات مترو دستگیر شده اند.

برآورد می شود که خسارت به مترو شیلی بالغ بر ۷۰۰ هزار دلار شود.

پربیننده ترین خبرها