نظرکده/

تظاهرات لبنان به کجا ختم می شود و آیا دستاوردی خواهد داشت؟

تظاهرات لبنان به کجا ختم می شود و آیا دستاوردی خواهد داشت؟
يکشنبه 28 مهر 1398 - 15:17

خرابی های زیادی که بیروت پایتخت لبنان شاهد آن بود، بیانگر وضعیت اقتصادی لبنان است که انگیزه قوی برای خروج هزاران نفر از مردم به خیابان ها و مخالفت با سیاست های مالیاتی و اصلاحاتی دولت  بود.

العالم نظرکده

برخی تحلیلگران و سیاستمداران لبنانی تاکید کردند، اتفاقات چند روز گذشته، انتفاضه گروهی است که در تاریخ لبنان بی سابقه بود زیرا فراتر از دسته بندی های طائفی ، مذهبی و سیاسی بود.

تظاهرکنندگان به توافق رسیدند لبنان به تغییر رویکرد دولت و انعطاف پذیری نیاز دارد.

برخی از تحلیلگران نیز معتقدند فرصت های بررسی، بیشتر از فرصت های تغییر است، زیرا لبنان در برابر بحران وحشتناکی قرار دارد و عامل وقت، اعمال فشار می کند و نمی توان به طرف گزینه های بیشتر که زمان را از بین می برد ، رجوع کرد .

برخی درباره سخنرانی رئیس جمهوری و فایده استعفای دولت لبنان گفتند: درسخنرانی رئیس جمهوری که از مرکز کاخ رئیس جمهوری ایراد شد، هیچ توجهی به مشکلات مردم نشد و همین مساله بیشتر به بحران ها دامن زد و آنان را در قالب جمعیت های بزرگتر به بیرون کشید زیرا اگر در 3 سال دستاوردی حاصل نشده در 72 ساعت زمانی که نخست وزیر اعلام داشته غیر قابل اجراست.

سیاستمداران درباره فایده استعفای دولت با یکدیگر اختلاف عقیده دارند برخی معتقدند این استعفا هیچ تاثیری ندارد زیرا نظام لبنان نظامی پارلمانی است و در صورت استعفای دولت کنونی بر توازن قوی داخل مجلس تاثیر نخواهد گذاشت بنابراین دولت جدیدی با توافقات دولت پیشین تشکیل می شود برخی نیز معتقدند هنگام استعفای دولت، دولت موقت تا تشکیل دولت دیگر امور را هدایت می کند.

با توجه به همه این مسائل .. سعد الحریری نخست وزیر لبنان به خود و همکارانش در دولت 72 ساعت زمان داد تا راهکاری برای خروج از این بحران بیابند ، سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی نیز روز شنبه از استعفای 4 وزیر حزب دولت به ریاست سعدالحریری خبرداد و سید حسن نصرالله نیز تاکید کرد حزب الله، استعفای دولت کنونی را تایید نمی کند زیرا تشکیل دولت جدید دو سال طول می کشد و در صورت باقی ماندن گروههای سیاسی ،دولت همان دولت خواهد بود ، وی از دولت خواست با روشی جدید و ضرورت تحمل همه مسئولیت هایش به کار خود ادامه دهد.

نظر شما چیست ؟

آیا تشکل های سیاسی می توانند، تظاهرکنندگان را قانع کنند که در 72 ساعت می توان وضعیت را تغییر داد؟

آیا دولت لبنان استعفا می دهد؟

آیا با توجه به تحرکات بی وقفه مردمی ، فرصت هایی برای تغییر در لبنان وجود دارد؟

پیام سید حسن نصرالله برای افرادی که از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی می کنند و ضرورت محاکمه آن ها چیست؟

پربیننده ترین خبرها