آخرین اخبار از اعتراضات در لبنان؛

برگزاری نشست های متفاوت برای حل بحران/ اعتراضات در لبنان یک‌شنبه شب هم ادامه دارد

برگزاری نشست های متفاوت برای حل بحران/ اعتراضات در لبنان یک‌شنبه شب هم ادامه دارد
يکشنبه 28 مهر 1398 - 22:49

بیروت پایتخت لبنان و دیگر شهرها برای چهارمین روز پیاپی در اعتراض به وضعیت نامناسب اقتصادی و مخالفت با سیاست مالیاتی دولت لبنان شاهد تظاهرات هایی  بود.

العالم - لبنان

اعتراضات لبنانی‌ها به برنامه‌های جدید دولت برای وضع مالیات‌ چهار روزی است که آغاز شده و همچنان ادامه دارد. لبنانی‌ها یکشنبه‌شب هم برای بیان مطالبات اقتصادی خود به خیابان‌ها آمدند، این تظاهرات هم اکنون در برخی از مناطق شمالی و جنوبی و شرقی لبنان در حال برگزاری است.

برخی منابع اطلاع رسانی دولت لبنان از برگزاری نشست کوچکی به ریاست سعد الحریری نخست وزیر لبنان برای بررسی وضعیت اقتصادی و اصلاح آن و بررسی برون رفت از این بحران خبر داده و آن را زمنیه ای برای نشست فوری دولت در کاخ ریاست جمهوری دانستند.

این منابع افزودند : در این نشست وزرایی از جنبش امل ،حزب الله و جریان ملی آزاد و مشاوران حریری شرکت کرده و از آمادگی خود برای حمایت از آن خبر دادند.

- "سمیر جعجع "رئیس حزب نیروهای لبنانی نیز از استعفای 4 وزیر از حزب دولت به ریاست سعد الحریری خبر داد و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت : از ان جایی که مردم اعتماد خود را به سیاستمداران از دست داده اند و همه اقشار مردمی در خیابان ها حضور دارند و همه اعضای دولت به دنبال اصلاحات جدی و کنونی نیستند ، نشستی با فراکسیون های "جمهوری قدرتمند" برای بررسی اوضاع اخیر کشور برگزار کردیم.

- "وائل ابوفاعور" وزیر صنعت لبنان نیز امروز گفت :" گردهمایی دموکراتیک " به رهبری ولید جنبلاط نماینده پیشین با اصلاحات جدید موافق است.

ابوفاعور در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت : بندهایی مانند ساختار مالیاتی ، تهیه وام هایی برای جوانان و لغو همه امتیازات وزرا و نمایندگان و کارمندان دولتی اضافه شده که بعدا اعلام خواهد شد .

وی افزود: این بسته شامل اجرای مناقصه هایی برای ایستگاههای تولید برق خواهد بود و باقی ماندن "گردهمایی دموکرات ها " در دولت به اجرای اصلاحات بستگی دارد.

-"وئام وهاب"رئیس حزب "توحید عربی " نیز گفت " مردم به اصلاحات امیدی ندارند و تنها راه برون رفت از این بحران برگزاری انتخابات پارلمانی زود هنگام است .

وی در یکی از پایگاه های اجتماعی گفت : استعفای دولت مشکلی را حل نمی کند زیرا فراکسیون ها دولتی شبیه خود تشکیل می دهند .

روزنامه لبنانی الاخبار نیز به نقل از یکی از شرکت کنندگان درباره طرح پیشنهادی الحریری که در محافل سیاسی در حال بررسی است و انتظار می رود در برابر شهروندان و برای کاهش دادن اعتراض ها مطرح شود را دارای خطرات بی سابقه ای دانست که به شرح زیر است:

لغو کلیه مالیات‌ها بر ارزش افزوده در بخش‌های خدماتی و تلفن

-لغو کلیه پیشنهادات مربوط به کم کردن بخشی از بودجه ویژه حقوق‌ها

ازسرگیری (پرداخت) وام‌های مسکن

بسته الحریری درباره واردات نیز مبتنی بر این است که بودجه سال 2020 بدون کسری باشد.

این منابع افزودند الحریری با ریاض سلامه رئیس بانک لبنان درباره سهیم شدن بانک مرکزی و انجمن بانک ها در حدود 5 هزار میلیارد لیره برای کاهش دادن هزینه وام های عمومی و افزایش مالیات بر سودهای بانکی باهم گفت وگو کردند.

–این منابع هم چنین اعلام کردند طرح پیشنهادی الحریری درباره خصوص کردن تلفن همراه و آغاز اجرایی شدن طرح برق و تصویب مناقصه ایستگاههای گاز است.

بسته الحریری هم چنین شامل پیشنهادهایی مبنی بر پایان دادن به روند محرمانه بودن اطلاعات حساب‌های بانکی وزرا، نمایندگان و مقامات دولتی لبنان و تصویب قانون برای بازگرداندن اموال به سرقت رفته و ایجاد راهکار روشن و عملی برای مقابله با فساد است و هم چنین کاهش پنجاه درصدی حقوق تمام وزرا و نمایندگان فعلی و سابق پارلمان لبنان و لغو امتیازات نهادهای دولتی و دولت مردان در ضمن این بسته است.

خبرنگار العالم هم چنین از نشست رهبران حزب الله و حزب سوسیالیست پیشرو درباره وضعیت لبنان خبرداد.

پربیننده ترین خبرها