رایزنی پوتین و مکرون پیش از سفر اردوغان به روسیه

رایزنی پوتین و مکرون پیش از سفر اردوغان به روسیه
دوشنبه 29 مهر 1398 - 22:20

رییس جمهوری فرانسه پیش از سفر رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای ‌ خود به روسیه در تماس با ولادیمیر پوتین، آخرین وضعیت در سوریه را مورد بحث و بررسی قرار داد.

العالم ـ اروپا

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین با اعلام این خبر اضافه کرد: اوضاع در شمال شرقی سوریه به تفصیل مورد بحث امانوئل مکرون و پوتین قرار گرفت همچنین در مورد لزوم احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور عربی اظهار نظر شد.

پوتین هم از تلاش‌های روسیه در جهت تثبیت اوضاع در منطقه از جمله تسهیل در برقراری تماس بین طرف‌های درگیر و اطمینان از منافع همه گروه‌های قومی خبر داد.

دو طرف بر اهمیت دستیابی به یک توافق سیاسی پایدار در سوریه و آغاز گفت‌وگو بین طرف ‌های سوری در چارچوب کمیته قانون اساسی تحت نظارت سازمان ملل تاکید کردند.

گفت‌وگو درباره اوکراین موضوع دیگر تماس تلفنی مکرون بود و در آن بر ماهیت بی‌بدیل مجموعه اقدامات مینسک به عنوان پایه‌ای برای حل بحران در اوکراین تأکید و گفته شد: کی‌یف ملزم به اجرای بی‌قید و شرط تمامی موافقتنامه‌ها است.

رهبران روسیه و فرانسه درادامه بر ادامه تماس‌ها با یکدیگر تاکید کردند.

ترکیه روز چهارشنبه ۱۷ مهرماه در عملیاتی با نام «چشمه صلح» به بخش‌های کردنشین شمال شرق سوریه حمله کرد.
رئیس جمهوری ترکیه، این اقدام نظامی را عملیات علیه گروه‌های تروریستی حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) بیان کرد.
عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه با مخالفت گسترده کشورهای جهان همراه شد.
«دمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه پیشتر گفته بود که عملیات ارتش ترکیه در سوریه می‌تواند به روند حل‌وفصل سیاسی مسائل سوریه ضربه بزند.
به گزارش ایرنا، ترکیه و آمریکا به تازگی با توقف عملیات نظامی ترکیه توافق کردند که محدوده امنیتی در شمال سوریه ایجاد شود ضمن اینکه پوتین از اردوغان دعوت کرد که برای رسیدن به راهکار مشترک سری به روسیه بزند.

روسیه بارها اعلام کرده که نگرانی‌های امنیتی ترکیه در مناطق شمالی سوریه را درک می‌کند اما راه‌حل متفاوتی برای آن دارد که یکی از آنها سپردن وظیفه کنترل این مناطق به دست دولت مرکزی در دمشق است.

پربیننده ترین خبرها