گزارش خبرنگار العالم از ادامه اعتراضات در لبنان

گزارش خبرنگار العالم از ادامه اعتراضات در لبنان
سه شنبه 30 مهر 1398 - 18:33

"حسین عزالدین " خبرنگار العالم در لبنان از فراگیر شدن اعتراضات از شمال به جنوب این کشور و حتی مرکز بیروت خبر داد.

العالم _ لبنان

خبرنگار العالم بیان داشت: صبح روز سه شنبه میادین لبنان شاهد بسته شدن راه های ارتباطی با لاستیک ها بود زیرا ارتش لبنان نسبت به آتش زدن لاستیک ها هشدار داده و هم چنین تعرض به معترضین را ممنوع کرده بود.

وی افزود: اعتراضات برای ششمین روز متوالی ادامه دارد و مردم لبنان چشم به جنبش های مردمی در میدان هایی دوخته اند که در آن اعتصاب شده است .

خبرنگار العالم با اشاره به موافقت دولت با طرح اقتصادی ، از قانع نشدن مردم به برخی بندهای طرح اصلاحات مانند راهکارهای اجرایی و نوع اجرا خبر داد.

وی افزود: وعده هایی که در طول دهه ها تکرار شده به بی اعتمادی مردم لبنان نسبت به دولت منجر شده است.

گفتنی است مجلس لبنان نیز با همه بندهای اصلاحاتی سعد الحریری موافقت کرده است.

در همین راستا ، دفتر اطلاع رسانی وزارت آموزش و تربیت لبنان نیز در جهت حفظ منافع دانش آموزان ازسرگیری فعالیت مراکز تحصیلی از چهارشنبه خبر داد.

از سوی دیگر مدیر سیلوهای گندم بندر بیروت نیز گفت از جمعه به دلیل بسته بودن راه ها نتوانستیم گندم به نانوایی ها تحویل دهیم .

تظاهرکنندگان تاکید کردند این طرح ،اولین گام برای اصلاحات مطلوب و خروج نهایی از سهم بندی ها نهادها و دولت در همه زمینه هاست ، برخی معتقدند این تغییر با توجه به اقدامات دهه های گذشته که فقط وقت کشی و فساد بوده ، واقعی به نظر نمی رسد.

در حال حاضر نیز شهروندان برای ششمین روز در دو میدان ریاض الصلح و الشهدا تجمع کردند و اعتصاب هایی در بسیاری از شهرها و مناطق از جنوب الجبل و البقاع و شمال مانند صور، طرابلس ،النبطیه و بنت جبیل برگزار کردند.

ارتش لبنان بسیاری از مسیرهای اصلی را باز کرد و گشتی هایی به راه انداخت در حالی که برخی از راهها و تقاطعات دیگر مانند اتوبان شرق بیروت بسته است برخی از تقاطع ها مانند صیدای شرقی ،اتوبان الجیهف ورودی طرابلس و فلکه کفر رمان در النبطیه بسته است .

تظاهرکنندگان طرح اقتصادی اصلاحی مجلس را ناکافی دانستند زیرا محرمانه بودن حساب های بانکی وزرا و نمایندگان را لغو نکرده معترضین دیگر نیز به بستن راهها اقدام کردند و از موانع و خاکریزها و لاستیک های شعله ور به ویژه در بیروت استفاده کردند.

ولید جنبلاط نیز پس از مخالفت با ترک دولت در مقطع کنونی وارد خط تظاهرات شد و تاکید کرد مسیر را ادامه خواهد دارد جنبلاط معتقد است اصلاحاتی که دولت با ان موافقت کرد ریشه ای نیست و تنها راه برای پاسخ دادن به خواسته های مردمی برگزاری انتخابات زود هنگام بر اساس قانون انتخابات غیر طائفی است .

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها