دعوت همگانی به مسالمت‎ آمیز بودن تظاهرات روز جمعه عراق

دعوت همگانی به مسالمت‎ آمیز بودن تظاهرات روز جمعه عراق
پنج‌شنبه 2 آبان 1398 - 19:56

با وجود اعلام شدیدترین حالت آماده‎ باش امنیتی در عراق در آستانه تظاهرات فردا (جمعه) بسیاری از شخصیت‌ها و احزاب، بر ضرورت مسالمت‌آمیز بودن اعتراضات تاکید کرده اند بنابر این پیش‎بینی می‌ شود تظاهرات فردا به صورت آرام و مسالمت آمیز برگزار شود.

العالم ـ عراق

همزمان بسیاری از رهبران سیاسی و تشکل های غیر دولتی فراخوان های خود را برای حفاظت از مسالمت آمیز بودن تظاهرات فردا (جمعه) در قالب بیانیه ها، اظهارات تلویزیونی و شبکه های اجتماعی بیان کرده اند.

اقدام تعدادی از رسانه های عراق در برگزاری میزگردهایی با تعدادی از نمایندگان جوان تظاهرات های اخیر عراق به این فضای آرامش در آستانه دور جدید تظاهرات دامن زده به ویژه اینکه این نمایندگان بر خلاف صفحات تندرو اجتماعی، مطالبات خود را حول بیکاری، مبارزه با فساد و ایجاد خدمات عمومی منحصر کرده اند.

صفحات تندرو در شبکه های اجتماعی که عموما گفته می شود در خارج از مرزهای عراق مدیریت می شوند، همچنان با استفاده از لحن خشونت آمیز، دعوت به براندازی کل نظام سیاسی و درگیری با نیروهای امنیتی و ایجاد آشوب عمومی در کشور می کنند و همین امر نگرانی ها را در مورد کیفیت و سرنوشت اعتراضات روز جمعه افزایش داده است.

به اعتقاد کارشناسان، موضع آرام کننده اخیر مقتدا صدر در فراخوان تظاهرکنندگان به اعطای گل به نیروهای امنیتی و عدم درگیر شدن با این نیروها و پیگیری مطالبات به حق اجتماعی خود از کانال های قانونی در آرام کردن نسبی فضا نقش ایفا کرده است اما نگرانی ها همچنان باقی است و بر همین اساس بسیاری از شخصیت ها و رهبران ضمن تاکید بر حق تظاهرات خیابانی، بر ضرورت مسالمت آمیز بودن آن تاکید کرده اند.

«وفیق السامرایی» کارشناس برجسته سیاسی وامنیتی عراق در این چارچوب در یادداشتی نوشته است که با توجه به حضور نیروهای صدر در تظاهرات جمعه آینده، انتظار می رود که سطح و شرایط تظاهرات فردا (جمعه) از این حضور صدری ها متاثر شود.

وی گفته است که طرفداران مقتدا صدر به مسالمت آمیز بودن و حفظ نظم و انضباط و تبعیت از اوامر رهبری خود شهرت دارند.

همزمان «جاسم محمد جعفر» وزیر کشور اسبق و عضو حزب الدعوه اسلامی عراق در اظهاراتی به تلویزیون بومی «المسار» عراق گفته است که انتظار می رود که تظاهرات فردا جمعه برخلاف تظاهرات نهم مهرماه گذشته، مسالمت آمیزتر باشد.

در همین میزگرد تلویزیونی «عبدالکریم العنزی» وزیر اسبق امنیت ملی عراق گفته است که تظاهر کنندگان فردا جمعه هرگز به دنبال براندازی نظام سیاسی و ایجاد خلاء قانونی نخواهند بود.

وی اضافه کرد که برخی از فراخوان ها برای تغییر نظام سیاسی در چارچوب اصلاح نظام سیاسی حاکم بر کشور است که در قانون اساسی ساز و کار آن تبیین شده و تصور نمی کند که هیچ یک از تظاهرکنندگان – به استثناء نفوذی ها و دشمنان عراق - فردا جمعه خواهان براندازی نظام و خلاء قانونی در کشور شوند.

«هشام الهاشمی» دیگر کارشناس سیاسی و امنیتی عراق در صفحه شخصی خود امروز پنجشنبه پیش بینی کرده است که تظاهرات فردا جمعه مسالمت آمیز باشد و سناریوی رعب و وحشت همانند تظاهرات سابق (نهم مهرماه گذشته) تکرار نشود.

وی در عین حال نسبت به هرگونه درگیری بین نیروهای امنیتی و تظاهرکنندگان هشدار داده و آن را به ضرر روند سیاسی عراق دانسته است.

به گفته وی، اگر مسالمت آمیز بودن تظاهرات حفظ شود، تغییرات ریشه ای در نظام سیاسی حاکم بر عراق لاجرم اتفاق خواهد افتاد.

همزمان «عادل عبدالمهدی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در آستانه تظاهرات فردا جمعه برای اعطای اطمینان لازم به تظاهرکنندگان مبنی بر حفاظت امنیتی از آنها و عدم تکرار حوادث خشونت بار تظاهرات سابق دست به تغییرات گسترده ای در فرماندهی های نظامی و امنیتی زده است.

یکی از مهمترین این تغییرات انتصاب فرمانده محبوب عملیات امنیت منطقه فرات میانی که در تامین امنیت اربعین حسینی و دیگر مناسبت های دینی در کربلا و نجف در سال های اخیر موفقیت های چشمگیری داشته به سمت فرمانده عملیات امنیت بغداد است.

براساس دستور عبدالمهدی، سپهبد ستاد «قیس خلف رحیمه المحمداوی» فرمانده عملیات امنیت منطقه فرات میانی عراق به عنوان فرمانده جدید عملیات امنیت بغداد برگزیده شده است.

در همین راستا نیز سپهبد ستاد «علی غازی حیدر هاشم» معاون سپهبد ستاد المحمداوی به عنوان فرمانده جدید عملیات امنیت منطقه فرات میانی و سپهبد ستاد «جبار نعیمه کریم والی» معاون فرمانده عملیات امنیت بغداد به عنوان فرمانده جدید عملیات امنیت الرافدین (شامل استان های واسط، ذیقار، المثنی و میسان) برگزیده شده است.

تشکیل یک یگان جدید متخصص در تعامل با تظاهرات ها تحت عنوان «نیروهای حفظ امنیت» از دیگر اقدام مهم عبدالمهدی در آستانه دور جدید تظاهرات ها در این کشور بوده تا پیام اطمینان و آرامش را به ملت عراق ارسال کرده باشد.

«نوری المالکی» نخست وزیر اسبق و دبیرکل حزب الدعوه اسلامی از اولین رهبران سیاسی عراق است که از تشکیل این نیروی متخصص حمایت کرده است.

وی در جمع تعدادی از خبرنگاران اخیرا گفته است که تشکیل این نیروی ویژه از سال های قبل مطرح بوده و عادل عبدالمهدی براساس صلاحیت های خود حق تشکیل چنین نیرویی دارد.

به رغم فراخوان ها برای مسالمت آمیز بودن تظاهرات فردا و پیوستن طرفداران مقتدا صدر به صفوف تظاهرکنندگان و مزاج عمومی در عراق برای حفظ آرامش و ثبات در این کشور اما همچنان برخی اشخاص و صفحات اجتماعی به شدت به دنبال به آشوب کشیدن اوضاع عمومی هستند.

این شرایط باعث نگرانی هایی از احتمال تکرار سناریو خوف و وحشت در عراق همانند تظاهرات نهم مهرماه گذشته شده امری که باعث شده است،وزارت کشور حالت فوق العاده امنیتی که به آن حالت «ج» اطلاق می شود، اعلام کند.

به گزارش ایرنا، وزارت کشور عراق در عین حال برای تقویت فضای آرامش و اطمینان، از تمامی شهروندان خواسته است که فردا روند طبیعی زندگی خود را دنبال کنند.

«خالد المحنا» سخنگوی رسمی وزارت کشور عراق در بیانیه ای اعلام کرده است: بعد از درس هایی که از تظاهرات سابق گرفتیم، هیچ جای نگرانی نسبت به شروع تظاهرات فردا جمعه وجود ندارد زیرا همه نیروهای امنیتی و هم تظاهرکنندگان ضرورت حفظ مسالمت آمیز بودن و عدم روی آوردن به خشونت را درک کرده اند.

فردا جمعه به رغم اینکه اولین تظاهرات بعد از موج خشونت تظاهرات سابق است در عین حال اولین تجربه یگان ویژه حفظ امنیت یا نظم در تعامل با این تظاهرات و همچنین پیوستن طرفداران صدر به دور تازه تظاهرات است.

پربیننده ترین خبرها