دیدارهای دو جانبه روحانی در باکو

دیدارهای دو جانبه روحانی در باکو
جمعه 3 آبان 1398 - 19:57

حسن روحانی رئیس جمهور در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با مقامات و رؤسای جمهور چند کشور دیدار کرد .

العالم - ایران / سیاسی

رئیس جمهوری اسلامی ایران که روز پنجشنبه به دعوت رسمی آقای "الهام علی اف " رئیس جمهوری آذربایجان، وارد باکو پایتخت این کشور شده است در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با مقامات و رؤسای جمهور کوبا و بنگلادش و الجزائر دیدار کرد .

رئیس جمهور در دیدار نخست وزیر بنگلادش :

حسن روحانی روز جمعه در دیدار خانم شیخ حسینه واجد نخست وزیر بنگلادش که در حاشیه نشست سران جنبش غیرمتعهدها در باکو برگزار شد، گفت: اگر کشورهای اسلامی با هم متحد باشند، هیچ کشوری حتی آمریکا قادر نیست برای آنها مشکل ایجاد کند.

رئیس جمهور مشکلات منطقه را برآمده از دخالت و نقش آفرینی بیگانگان دانست و با اشاره به جنگ یمن و کشتار مردم این کشور و تاثیر آن بر روابط کشورهای منطقه اظهارداشت:ایران تمام تلاش خود را به کار گرفته که بتواند مشکلاتی را که موجب اختلاف در منطقه شده ، با گفت و گو از بین ببرد.

روحانی از بنگلادش به عنوان یک کشور بزرگ اسلامی و دوست ایران نام برد و با اشاره به اشتراکات عمیق تاریخی و فرهنگی دو کشور و دو ملت گفت: ما علاقه مندیم روابط دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی تهران – داکا بیش از پیش گسترش یابد.

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از پیشرفت های اقتصادی بنگلادش که در اثر برنامه ریزی دقیق محقق شده ، افزود: ایران آماده گسترش روابط اقتصادی با بنگلادش بویژه در حوزه انرژی است.

روحانی همچنین به پذیرایی بنگلادش از آوارگان روهینگیایی اشاره کرد و گفت که ایران آماده کمک به بنگلادش در این خصوص است.

نخست وزیر بنگلادش نیز در این دیدار با اشاره به اشتراکات و پیوندهای عمیق مردم دو کشور، تاکید کرد که بنگلادش خواهان گسترش روابط با همه کشورها بویژه کشور دوست و مسلمان ایران است.

شیخ حسینه واجد ، وحدت را رمز موفقیت کشورهای اسلامی دانست و اظهارداشت: کشورهای اسلامی وقتی متحد بشوند قدرت بزرگی را تشکیل خواهند داد.

وی با نکوهش حربه تحریم در مقابل کشورها گفت: نمی توانم درک کنم که چرا آمریکا تصور می کند هر کشوری را که بخواهد می تواند تحریم کند و در مقابل ملتها بایستد.

نخست وزیر بنگلادش با بیان اینکه ما در سیاست خارجی" دوستی با همه و دشمنی با هیچ کس" را شعار خودمان قرار داده ایم، گفت: بنگلادش از لحاظ مساحت، کشوری کوچک اما جمعیتی بزرگ دارد و اکنون توانسته به پیشرفت های اقتصادی خوبی برسد و در پیشبرد برنامه های غذایی، بهداشتی و آموزشی گام های بزرگی برداشته است.

وی همچنین با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت مسلمانان رانده شده از میانمار گفت که ما در حال مذاکره با دولت میانمار برای بازگرداندن مسلمانان روهینگیایی هستیم.

روحانی در دیدار رئیس جمهور کوبا:

حسن روحانی عصر جمعه در دیدار میگل دایاز-کانل رئیس جمهور کوبا که در حاشیه اجلاس سران جنبش غیرمتعهدها در باکو برگزار شد، گفت: ما ملت کوبا را ملت مبارزه و ایستادگی می دانیم. کوبا و ایران بهای استقلال خود را پرداخت می کنند. ایستادگی ملت ما در خاورمیانه زبانزد است و اگر مقاومت شما هم نبود آمریکا نه تنها بر کوبا بلکه بر آمریکای لاتین سلطه می یافت.

رئیس جمهور گفت:کوبا و ایران همواره روابط گرم و دوستانه ای داشته اند و مواضع دو کشور در سیاستهای منطقه ای و جهانی به یکدیگر نزدیک بوده است و در دوره کنونی باید مسیرهای جدیدی برای توسعه روابط مشترک اقتصادی بویژه در حوزه انرژی بررسی شود.

روحانی با بیان اشتراک نظر دو کشور در خصوص مسایل مهم بین المللی از جمله تروریسم ، رژیم صهیونیستی و ضرورت تقویت جنبش عدم تعهد ، افزود: دو کشور همواره در حوزه های علمی و فناوری های نوین بخصوص در عرصه سلامت و داروسازی، همکاری های خوبی داشته اند و ما آمادگی داریم این همکاری ها را توسعه دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به شاخص های مثبت اقتصادی در ایران به رغم فشارهای آمریکا گفت: علیرغم فشار حداکثری آمریکا ما توانسته ایم با اتکا به توانمندی های داخلی، از مشکلات عبور کنیم.

رئیس جمهور کوبا نیز در این دیدار با بیان اینکه کوبا همواره خواهان روابط گرم و صمیمانه با جمهوری اسلامی ایران است ، سخنرانی روحانی در نشست غیرمتعهدها را فوق العاده مستحکم و صریح عنوان کرد و اظهارداشت: شما امروز سیاستهای زیاده خواهانه آمریکا را به خوبی تشریح کردید.

میگل دایاز-کانل با اشاره به اینکه کوبا همواره سیاستهای خصمانه آمریکا علیه ایران را محکوم کرده است به بدقولی های آمریکا در خصوص توافقاتش با کوبا و خروج از توافق هسته ای با ایران اشاره کرد و گفت: خروج آمریکا از برجام نیز از دیدگاه کوبا محکوم است و ما همیشه از آرمانهای ملت و دولت ایران طرفداری می کنیم.

رئیس جمهور کوبا ، پیوند ایران و کوبا را تاریخی و مستحکم خواند و اظهارداشت: باید مبادلات اقتصادی و تجاری دو کشور در همه حوزه های مورد علاقه بیش از پیش گسترش یابد.

وی افزود: کوبا نیز از تحریمهای ظالمانه امریکا رنج برده است و این کشور اکنون با تشدید تحریمها ، می کوشد مانع رسیدن سوخت به کوبا شود اما بی تردید با همبستگی مردم ، از این مرحله نیز عبور خواهیم کرد.

روحانی در دیدار رئیس جمهور موقت الجزایر:

حسن روحانی عصر جمعه در دیدار عبد القادر بن صالح رئیس‌جمهور موقت الجزایر با بیان اینکه باید دو کشور حجم مبادلات تجاری خود را با طراحی سازوکارهای جدید و تدابیر ویژه بیش از پیش تقویت کنند، گفت: ایجاد کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور می تواند به تقویت این همکاری ها یاری برساند.

رئیس جمهور موقت الجزایر نیز در این دیدار روابط دو کشور را تاریخی و ریشه‌ای دانست و تاکید کرد: دو کشور باید همه موانع را در مسیر گسترش روابط بردارند.

عبد القادر بن صالح اظهارداشت: خوشحالم که دو کشور در عمده حوزه ها اشتراک نظر و توافق دارند و در این میان باید سطح همکاری های اقتصادی همپای توانمندی ها و ظرفیت های ایران و الجزایر ارتقاء یابد.

وی همچنین گزارشی را از تازه ترین تحولات کشورش بیان کرد.

پربیننده ترین خبرها