تبلیغات رسانه ای هدفمند و اعتراضات مردم عراق

تبلیغات رسانه ای هدفمند و اعتراضات مردم عراق
شنبه 4 آبان 1398 - 06:21

تبلیغات علیه نیروهای مقاومت اسلامی در عراق یکی از اهداف تبلیغاتی رسانه های عربی ، بعثی است که از روز نخست اعتراضات مردم در عراق کلید خورد و همچنان به صورت جدی تقویت می شود.

العالم-عراق

به نظر می رسد، یکی از پیش زمینه های اعتراضات جاری در عراق که از نظر برخی جریان های داخلی و خارجی، بدنبال براندازی نظام است و در این زمینه کار تبلیغاتی گسترده ای شده تا توانسته آن را به یک باور عمومی در میان ناراضیان وضعیت کنونی عراق تبدیل کند.

در این میان به نظر می رسد برخی رسانه های گروه مقاومت در عراق نیز برغم این که پر تعداد هستند اما به جهت ضعف شدید حرفه ای توان تولید برنامه های تاثیرگذار و جلب مخاطب را ندارند و در زمین تبلیغاتی دشمن بازی می کنند و به همین دلیل به شبکه های بدون بیننده تبدیل شده اند.

برخی شبکه های تلویزیونی حتی شبکه های نزدیک به جبهه مقاومت نیز امروز حین پخش نقطه نظرات شرکت کنندگان در تظاهرات، صحنه هایی را به طور مستقیم مخابره کردند که نشان داد تظاهر کنندگان به علت بیکاری، فساد و ناکارآمدی خواستار استعفای دولت عراق بودند.

تصاویر و ویدئوهایی نیز از دیگر شهرهای عراق از جمله ویدئویی از کربلا در شبکه اجتماعی منتشر شده است که نشانگر سردادن شعارهایی علیه دولت عراق بودند.

برخی از ناظران و کارشناسان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا معتقدند که، غلیان یک باره اعتراضات در شش استان جنوبی و شیعه نشین عراق بلافاصله پس از بیانیه هشدار آمیز مرجعیت عراق که در آن نسبت به خشونت و تخریب اموال عمومی و خصوصی و هرج و مرج هشدار جدی داده شده بود، را نشانه نوعی تحریک و دهن کجی عاملان این اقدامات به مرجعیت می دانند.

به گفته آنان، با توجه به جایگاه مرجعیت عالی عراق و تجربه صدور فتوای جهاد علیه داعش، انتظار این بود که پس از صدور این بیانیه مهم، تمامی مناطق شیعه نشین با اعلام همبستگی و حمایت از آن، اعتراضات خود را دست کم به صورت موقت و مشروط پایان دهند.

خروج اعتراضات از مسیر قانونی شورای عالی قضایی عراق را بر آن داشت تا هرگونه تخریب، اتلاف و خسارت عمدی به ساختمان ها و اموال عمومی و یا مصالح دولتی را جزو اَعمال تروریستی به شمار آورد.

این شورا جمعه شب با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد که هرگونه حمله مسلحانه به مراکز نظامی و یا امنیتی جرم به شمار می‌رود و طبق قانون مجازات آن اعدام است.

شورای عالی قضایی عراق همچنین به دادگاه مرکزی مبارزه با فساد اجازه داده است تدابیر استثنایی مبنی بر صدور حکم بازداشت متهمان و نیز ممنوع الخروج کردن آنها اتخاذ کند.

برخی مناطق عراق روز جمعه صحنه تظاهرات مجدد و درگیری میان معترضان و نیروهای امنیتی بود.

در همین راستا، استان های جنوبی و جنوب شرقی شاهد برخی حرکت های خشونت بار، حمله و آتش زدن مقر احزاب و ساختمان های استانداری بود که چندین کشته و زخمی بجا گذاشت.

در پی ناآرامی‌های امروز، در برخی استان های این کشور مقررات منع آمد و شد اعلام شده است.

استانداران استان های ذی قار، استان های بصره، المثنی، دیوانیه، بابل و واسط نیز یکی پس از دیگر مقررات منع آمد و شد را از امشب اعلام کردند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها