اردن: اجاره «الغمر و الباقوره» با اسرائیل هرگز تمدید نخواهد شد

اردن: اجاره «الغمر و الباقوره» با اسرائیل هرگز تمدید نخواهد شد
شنبه 4 آبان 1398 - 12:17

وزیر اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت اردن تأکید کرد که الحاقیه توافقنامه صلح با رژیم صهیونیستی در خصوص اجاره اراضی الباقوره و الغمر هرگز تمدید نخواهد شد.

العالم - اردن

«جمانه غنیمات» سخنگوی دولت اردن گفت که روز دهم ماه آینده مدت اجاره اراضی الباقوره و الغمر به تل‌آویو، به پایان می‌رسد و «هرگز تمدید نخواهد شد».

غنیمات در مصاحبه با شبکه الجزیره با اعلام این مطلب گفت که در تاریخ مذکور این دو منطقه از رژیم صهیونیستی پس گرفته می‌شود و نیاز به انجام اقدامات قبلی نیز ندارد و تنها بر اساس بند آخر معاهده، اسناد تبادل می‌شود و دولت ملزم به اجرای دستور «عبدالله دوم» شاه اردن در خصوص انقضای الحاقیه معاهده صلح وادی عربه درباره اجاره اراضی الباقوره و الغمر است.

«الباقوره» در شمال اردن و «الغمر» در جنوب این کشور واقع شده و طبق یکی از بندهای توافقنامه «وادی عربه» (توافق صل) که در سال ۱۹۹۴ میان اردن و رژیم صهیونیستی امضا شد، این دو منطقه به مدت ۲۵ سال به این رژیم واگذار شد.

۲۶ اکتبر آتی (چهارم آبان) مدت اجاره این دو منطقه به پایان می‌رسد. طبق یکی از بندهای توافق، اجاره دو منطقه می‌تواند برای ۲۵ سال دیگر نیز تمدید شود؛ مگر اینکه یکی از طرفین از یک سال قبل اعلام کند که حاضر به تمدید نیست. دولت اردن سال گذشته این تصمیم خود را صراحتا به رژیم صهیونیستی اعلام کرد که باید دو منطقه مذبور را به اردن باز گرداند.

برخی تحلیلگران گفتند که اردن از توافقنامه واردات گاز طبیعی اسرائیل به عنوان اهرم فشار بر این رژیم استفاده خواهد کرد.

«صالح العرموطی» نماینده پارلمان اردن در این باره گفت که شاه اردن به دولت «عمر الرزاز» دستور داد تا راهکار قانونی برای متوقف کردن اجرای توافقنامه گازی پیدا کند.

وی افزود که این توافقنامه از لحاظ سیاسی و اقتصادی و در تمامی سطوح مردود است زیرا آینده انرژی اردن را در اختیار دشمن صهیونیستی قرار می‌دهد و به منزله ریسمان نجات اسرائیل از بحران اقتصادی است.»

پیشتر مقامات صهیونیست از بی‌اعتنایی شاه اردن به درخواست مسئولان صهیونیست برای دیدار با او درباره تمدید اجاره اراضی الباقوره و الغمر خبر دادند.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در این باره به نقل از «عیدان گرینپاو» رئیس شورای محلی منطقه دره اردن نوشت که چند ماه قبل قرار بود توافقی درباره الغمر حاصل شود اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است، تصمیم گرفتیم به شاه اردن مراجعه کرده و از او بخواهیم شخصا مداخله کند و در تلاش برای پیدا کردن راه‌حل از شاه اردن درخواست ملاقات کردیم اما با وجود اینکه از حدود دو هفته پیش نامه را ارسال کرده‌ایم اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

فارس

پربیننده ترین خبرها