تبادل ۷ هزار اسیر در جنگ یمن

تبادل ۷ هزار اسیر در جنگ یمن
شنبه 4 آبان 1398 - 20:03

رئیس کمیته امور اسرا در دولت نجات ملی یمن ضمن بیان اینکه در طول جنگ هفت هزار اسیر تبادل شده، اعلام کرد، عربستان سعودی و امارات در مسیر توافق «سوئد» و تبادل اسرا سنگ‌اندازی می‌کنند.

العالم -یمن

«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته ملی امور اسرا در دولت نجات ملی یمن اعلام کرد، از آغاز تشکیل این کمیته در نیمه سال ۲۰۱۵ در۳۰۰ عملیات تبادل، ۷۰۰۰ اسیر از طرفین یا میانجی‌گری‌های محلی آزاده شده‌اند و سازمان ملل در هیچ یک از آنها ابدا نقشی نداشته است.

المرتضی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رسمی یمن «سبأ» و در پاسخ به این سوال که «دلیل سنگ‌اندازی در پرونده تبادل اسرا پس از مذاکرات سوئد چیست؟» گفت: دلیل این موضوع لجاجت سعودی و امارات و سنگ‌اندازی آنها در توافق مذکور است. سعودی فقط اسرای خودش را می‌خواهد و ما، ریاض به عنوان فرمانده ائتلاف را مسؤول سرنوشت تمام اسرا می‌دانیم. مزدوران نمی‌توانند بدون اجازه و دستور سعودی هیچ توافقی را اجرایی کنند یا تصمیمی بگیرند.

وی ادامه داد، عربستان سعودی تمام پیشنهادات فرستاده سازمان ملل پس از مذاکرت سوئد را رد کرده است. امارات نیز صدها نفر از اسرای یمنی را پنهان کرده و مانع آن می‌شود که بسیاری از طرف‌ها در جنوب یمن با کمیته اسرا تبادل اسیر کنند، علاوه اینکه این کشور نقش زیادی در سنگ‌اندازی در مسیر اجرایی شدن توافق سوئد دارد.

المرتضی سپس نقش سازمان ملل در پرونده اسرا را ضعیف توصیف کرد و گفت، این موضوع در لجاجت و عدم همکاری ائتلاف متجاوز در تبادل اسرا تأثیر دارد.

وی تأکید کرد، دلیل عدم تبادل اسرا در یک سال گذشته تا کنون آن است که امارات و سعودی تصمیم به این موضوع گرفته‌اند و طرف‌های محلی را از انجام آن منع کرده‌اند.

وی تعداد اسرا، بازداشتی‌ها و مفقودان طرفین درگیر در یمن را حدود ۱۵ هزار نفر اعلام کرد افزود، حامیان بین‌المللی پرونده یمن معتقدند سال ۲۰۱۹ سال گشایش سیاسی و بازگشت اسرا به خانواده‌هایشان است.

فارس

پربیننده ترین خبرها