مصر عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را «اشغالگری» خواند

مصر عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را «اشغالگری» خواند
شنبه 4 آبان 1398 - 17:26

وزیر خارجه مصر گفت که عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه اشغالگری و تجاوز به خاک سوریه است.

العالم - مصر

«سامح الشکری» وزیر خارجه مصر امروز (شنبه) در سخنانی در اجلاس جنبش عدم تعهد در شهر باکو، عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را «اشغالگری» و «تجاور به خاک سوریه» دانست.

به نوشته صفحه رسمی وزارت خارجه مصر در فیسبوک ، او گفت که این عملیات نظامی قوانین بین‌المللی و اصولی که جنبش عدم تعهد بر مبنای آن بنا شده را نقض می‌کند و هرچه سریعتر باید متوقف شود و نیروهای نظامی شمال شرق سوریه را ترک کنند.

وزیر خارجه مصر همچنین خواستار آغاز فوری روند سیاسی برای حل و فصل بحران بر مبنای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت شد.

«اردوغان» پیش از این در پاسخ به انتقاد عبدالفتاح السیسی از عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه گفته بود که رئیس‌جمهور مصر به هیچ وجه حق سخن گفتن در این باره را ندارد؛ چرا که به گفته اردوغان او دموکراسی را در کشورش کشته است.

«سامح شکری» درباره بحران لیبی نیز گفت که باید تمامی بندهای طرح سازمان ملل که شورای امنیت در اکتبر ۲۰۱۷ آن را تصویب کرد، اجرایی و تمامی منابع ثروت و قدرت به طور یکسان توزیع شود. او از همه گروههای لیبیایی خواست تا منافع ملی را در اولویت خود قرار دهند.

وزیر خارجه مصر در خصوص جنگ یمن نیز مدعی شد که کشورش از راه‌حل سیاسی برای پایان بحران در یمن حمایت می‌کند و به تلاش‌های خود برای تأمین آزادی کشتیرانی در دریای سرخ و منع رسیدن سلاح به دست عناصر «تندرو» ادامه می‌دهد.

«سامح شکری» در بخش پایانی سخنان خود به مسأله فلسطین اشاره کرد و خواستار حل و فصل «عادلانه» و «فراگیر» بحران شد و گفت که مبنای آن نیز باید طرح به اصطلاح صلح کشورهای عربی باشد.

نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اول و دوم آبان ماه (۲۳ و ۲۴ اکتبر) در باکو برگزار شد. هجدهمین نشست جنبش عدم تعهد (NAM) در سطح سران نیز روزهای جمعه و شنبه (۲۵ و ۲۶ اکتبر) سوم و چهارم آبان ماه در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان و به میزبانی «الهام علی اف» رئیس جمهور این کشور برگزار شد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها