کشکول العالم/

چرا عراق و لبنان باید ناآرام باقی بمانند؟

چرا عراق و لبنان باید ناآرام باقی بمانند؟
يکشنبه 5 آبان 1398 - 19:59

در حالی که لبنان فردا وارد دوازدهمین روز تظاهرات خود می شود در عراق دانشجویان دعوت به اعتصاب سراسری شده اند. هر دو این اقدامات در عمل فقط یک معنا دارد و آن هم تعطیلی کار و دانش.

العالم _ کشکول

درمقابل هفته هاست در آمریکا دولت و شخص رییس جمهور درگیر استیضاحی هستند که هر لحظه ممکن است دامان ترامپ را بگیرد، در اسرائیل همچنین بحران، سامان سیاسی بیداد می کند و هیچ کس نمی تواند دولت تشکیل دهد اما هیچ چیز تعطیل نیست. در عراق و لبنان وعده اصلاح امور داده شده و جدیت دولتمردان در خصوص تحقق آن مدام رسانه ای می شود اما خیابان ها خالی از جمعیت نمی شود. آیا درچنین شرایطی و در سایه چنین قیاسی نمی توان به چیزی فراتر از مرزهای دو کشور مشکوک بود. اینکه در عراق تلاش می شود تا با سیاست "کشته سازی" اوضاع وخیم و غیر قابل اصلاح معرفی شود و همزمان در لبنان اصرار بر این است تا به هیچ چیز جز "اسقاط نظام" رضایت داده نشود قدری مشکوک نیست؟

رزمندگان دیروز عراقی و تاسیساتی که در مبارزه و دفع شر داعش حرف اول را می زدند نامشان در لیست های شهدا و مجروحین و مورد هجوم واقع شدگان در عراق ثبت می شود و در لبنان گویی برخی نمی خواهند بیاد بیاوردند اسرائیل دشمن قدیمیشان سرتا پا مسلح در مرزهای جنوبی در آماده باش به سر می برد. همین امروز نخست وزیر ناکام اسرائیل شادمانه توئیت کرد: اکنون خاورمیانه، لبنان و عراق آتشفشان را پشت سر می گذارند.

شاید یادآوری جنایات صدام بر مردم عراق و تباهی های ناشی از اشغال این کشور توسط آمریکا در کنار یادآوری جنگ های داخلی لبنان و بی دولتی سه ساله این کشور برای جوانانی که کمتر اطلاعی از آن روزگاران داشته اند بتواند در صف بندی میان آشوبگران و دیگر تظاهر کنندگان مفید فایده باشد البته به شرطی که همزمان به این سوال اساسی توجه شود که آمریکا و اسرائیل کاملا آرام است.

ترامپ به شدت مشغول پیدا کردن راهی جهت فرار از استیضاح و در عین حال جمع اوری رای در انتخابات پیش رو (ماجرای اعلان پایان بغدادی را در نظر داشته باشید). امروز در خبرها آمده بود: مذاکرات آمریکا و ریاض در زمینه انرژی اتمی با موفقیت پیش می رود! همچنین پیش از آن خبرها از اعزام 3000 آمریکایی به عربستان و تجهیز تسلیحاتی مجدد سعودی داشت! آیا اینها همگی عجیب نیست؟ عراق و لبنان باید ناامن و ناآرام بمانند تا امریکا و اسرائیل و شرکای منطقه ایشان ارام باشند.

پربیننده ترین خبرها