بحران تازه در روابط پاکستان و هند/ دهلی به خاطر ممانعت از عبور هواپیمای نارندرا مودی، از اسلام آباد شکایت می کند

بحران تازه در روابط پاکستان و هند/ دهلی به خاطر ممانعت از عبور هواپیمای نارندرا مودی، از اسلام آباد شکایت می کند
دوشنبه 6 آبان 1398 - 10:58

مقامات هندی اعلام کردند دهلی نو به علت مخالفت پاکستان با عبور هواپیمای نارندرا مودی نخست وزیر از حریم هوایی این کشور برای سفر به عربستان شکایت می کند.

العالم ـ آسیا

پاکستان پیش از این اعلام کرده بود به خاطر نقض قوانین حقوق بشر توسط هند در منطقه کشمیر، اجازه عبور هواپیمای نارندرا مودی از حریم هوایی خود را نخواهد داد.

نشریه " تایمز او ایندیا" روز دوشنبه به نقل از مقامات هندی نوشت، دیگر کشورها بر اساس دستور العمل سازمان جهانی پروازهای غیر نظامی، با عبور پرواز های مسافر بری از حریم هوایی خود موافقت می کنند.

یک مقام هندی گفت: دهلی نو علیه پاکستان به خاطر مخالفت با عبور پرواز نخست وزیر هند از آسمان این کشور شکایت کرده است.

وی افزود: پاکستان باید به ضوابط جهانی در این زمینه عمل و از اقدامات یک جانبه خودداری کند.

روز گذشته رسانه های پاکستان به نقل از وزیر امور خارجه این کشور اعلام کردند که اسلام آباد با درخواست دهلی نو برای عبور پرواز نارندرا مودی نخست وزیر هند از آسمان پاکستان مخالفت کرده است. هواپیمای نخست وزیر هند قصد داشت از مسیر هوایی پاکستان به سوی عربستان سعودی حرکت کند.

پاکستان دو ماه پیش نیز با عبور پرواز نخست وزیر هند از آسمان این کشور برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک مخالفت کرده بود.

پیش از آن نیز اسلام آباد اجازه عبور پرواز رام نات کویند رییس جمهوری هند به سوی اروپا را نداده بود.

به گزارش ایرنا، پس از نبرد هوایی پاکستان و هند در اسفند سال گذشته، حریم هوایی پاکستان به روی خطوط هواپیمایی هند بسته شد و اواسط خردادماه امسال و پس از گذشت ۹۴ روز حریم هوایی پاکستان به طور کامل به روی پروازهای هندی گشوده شد.

دولت هند چهاردهم مردادماه امسال خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر را لغو کرد. طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسائل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بوده است.

تصمیم دهلی نو منجر به تشدید تنش ها با اسلام آباد شد و متعاقب آن پاکستان ضمن مخالفت با اقدام هند، روابط خود را با این کشور به حداقل رساند.

پس از استقلال هند و پاکستان از انگلیس در سال ۱۳۲۶،تاکنون منطقه کشمیر همواره صحنه جنگ‌ها و درگیری‌های مرزی بوده است. مهاراجه کشمیر در آن زمان از پیوستن به پاکستان یا هند خودداری کرد. از آن دوره تا کنون هر دو کشور کوشیده‌اند این منطقه را به خاک خود ملحق کنند.

پربیننده ترین خبرها