ادامه اعتراضات در عراق؛

منع تردد لغو شد/ هشدار درباره ایجاد شکاف در حکومت عراق

منع تردد لغو شد/ هشدار درباره ایجاد شکاف در حکومت عراق
دوشنبه 6 آبان 1398 - 12:16

در حالی که از صبح امروز مقررات منع تردد در استان‌های شاهد تظاهرات لغو شده، هنوز طرف‌های مختلف سیاسی عراق نگران تلاش برخی برای منحرف ساختن تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز مردم هستند.

العالم _ عراق

تظاهرات‌های مردمی عراق در اعتراض به وضعیت نابسامان معیشتی و خدمات‌رسانی و نیز فساد رو به رشد در این کشور، در حالی ادامه دارد که حتی نماینده سازمان ملل در عراق درباره وجود عناصر خرابکار در صفوف معترضان هشدار داده و بر ضرورت حفظ مسالمت آمیز بودن این تظاهرات‌ها تاکید دارد.

در این میان برخی شخصیت‌های سیاسی عراق ضمن ارائه توصیه‌هایی، خواستار پایان یافتن شرایط به وجود آمده در کشور از بیم ایجاد شکاف در حکومت هستند.

از سوی دیگر، مقررات منع و آمد و شد که در استانهای معترض عراقی برقرار شده بود، از صبح امروز لغو شده است و همه منتظر بررسی مطالبات مردمی در نشست امروز پارلمانند که قرار است ظهر امروز برگزار شود.

هشدار رئیس مجلس اعلای اسلامی درباره ایجاد شکاف در حکومت عراق

«همام حمودی» رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق درباره ایجاد شکاف در حکومت و در نتیجه هرج و مرج سیاسی و امنیتی در کشور هشدار داد. به نوشته پایگاه خبری «المعلومة»، وی در جمع خبرنگاران گفت: جایگزین این شکاف در حکومت، درگیری داخلی و هرج و مرج امنیتی و تضییع حقوق شهروندان است.

وی افزود: توطئه‌ای چیده شده تا روند تظاهرات‌های جاری در عراق، تغییر یابد تا عراق به عرصه‌ تسویه‌حسابهای شخصی تبدیل شود.

استعفای چهار نماینده و دو عضو استانداری

تاکنون چهار نماینده پارلمان عراق، در پی تداوم تظاهرات‌های جاری در کشور، استعفا کرده‌اند.

«رائد فهمی» و «هیفاء الامین» دو نماینده حزب کمونیست عراق، طی بیانیه‌ای مشترک که در خبرگزاری «آناتولی» منتشر شد، مدعی شدند که یکی از دلایل استعفایشان، تکیه دولت به کشتار عامدانه برای حفظ قدرت است.

این دو نماینده با اشاره به ناتوانی دولت و پارلمان در پاسخگویی به مطالبات تظاهرات‌کنندگان اعلام کردند که در کنار معترضان می‌مانند. حزب کمونیست عراق، تنها همین دو کرسی را در پارلمان داشت که در انتخابات پارلمانی عراق، با ائتلاف سائرون به رهبری «مقتدی صدر» همپیمان شده بود.

«طه الدفاعی» دیگر نماینده پارلمان عراق است که از ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» استعفاء کرد و طی بیانیه‌ای اعلام کرد: به جای آنکه احزاب حاکم در کشور، به عراقی‌های مظلوم اهتمام ورزند و برای آنها آسایش را فراهم سازند و از عزت آن حمایت کنند، در حال رقابت برای تقسیم قدرت و غنائم هستند.

پیشتر و در روز نخست تظاهرات در دور نخست، اول اکتبر گذشته، مزاحم التمیمی، نماینده بصره، استعفا کرده بود.

همچنین دو عضو استانداری نیز استعفا کرده‌اند. «فائز شعبان» عضو استانداری استان نجف (دولت محلی) و «حکیمه الشبلی» عضو استانداری الدیوانیه نیز به دلیل اعتراض‌ها، از منصب خود، استعفا کرده‌اند.

نشست پارلمان عراق برای بررسی مطالبات معترضان

نشست پارلمان عراق برای بررسی مطالبات تظاهرات‌کنندگان که روز شنبه به دلیل عدم رسیدن به حد نصاب؛ برگزار نشد، قرار است امروز (دوشنبه 28 اکتبر) برگزار و طی آن مطالبات تظاهرات‌کنندگان و تصمیمات هیأت دولت و اجرای بسته اصلاحات ارائه شده بررسی شود.

این نشست قرار است ساعت 13 امروز به وقت بغداد برگزار شود اما نمایندگان فراکسیون الصدر به نام «فراکسیون سائرون» هنوز در حال اعتصاب و عدم شرکت در جلسات پارلمان هستند.

پربیننده ترین خبرها