تحلیل روز/

ماراتن انتخابات فلسطین آغاز خواهد شد؟

ماراتن انتخابات فلسطین آغاز خواهد شد؟
سه شنبه 7 آبان 1398 - 12:19

جلسه 4 ساعته جنبش حماس با گروه های فلسطینی با این جمله حنا ناصر رئیس کمیته مرکزی انتخابات فلسطین به پایان رسید"به رام الله بازخواهیم گشت و احساس می کنیم به انتخابات بسیارنزدیک شده ایم."

العالم تحلیل روز

جملات خوشامد گویی و خوش بینی در این کنفرانس مطبوعاتی زیاد به گوش می رسد اما برجسته ترین ویژگی آن توافق همه شرکت کنندگان بر برگزاری انتخابات ریاست تشکیلات و مجلس و به تعویق انداختن انتخابات شورای ملی وابسته به سازمان آزادی بخش به مرحله بعد بود.

"حنا ناصر " پس از دیدار با گروهها در کنفرانسی مطبوعاتی گفت : بر سر بندهایی به توافق رسیدیم و به رام الله بازمی گردیم احساس می کنیم به زمان برگزاری انتخابات نزدیک می شویم ما نزدیک انتخابات مجلس و ریاست تشکیلات هستیم و امیدواریم به زودی انتخابات شورای ملی نیز برگزار شود.

"یحیی السنوار" یکی از برجسته ترین فرماندهان جنبش حماس نیزگفت : " ما از گذشته با گزینه های مردم موافق بودیم و هستیم و همواره برای انتخابات امادگی داریم.

وی با اشاره به انعطاف پذیری عالی جنبش حماس ، گفت: موضع حماس ما را بیشتر به انتخابات نزدیک می کند.

این دیدار مهم بود، زیرا موانع برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را از سر راه برداشت ، در گذشته محمود عباس، رئیس تشکیلات فلسطین فقط بر انتخابات مجلس و به تعویق انداختن انتخابات ریاست تشکیلات به زمانی نامشخص اصرار داشت ،اما حماس و گروه های فلسطینی خواهان برگزاری انتخابات فراگیر هستند بنابراین از مشکل اصلی که در دوره اختلافات طی چندین سال وجود داشت ،عبورکرده ایم و توافق بر آن یعنی دست یافتن بر توافق و عبور از اختلافات و اعتماد دوباره به رای مردم . اما آیا کشتی انتخاباتی که منتظرش هستیم ، امواج را طی خواهد کرد تا به ساحل امن برسد.

اما به دلائل زیر باید احتیاط کرد :

نخست اینکه چگونه امکان دارد با این اختلافات، انتخابات انجام شود زیرا اصل بر گفت وگوی ملی برای تقویت همبستگی و هموار کردن راه در برابر انتخابات است .

دوم عدم تعیین زمان مشخص برای برگزاری انتخابات و چه زمانی میان انتخابات مجلس و ریاست تشکیلات فاصله باشد.

سوم و مهم تر ازهمه، طبیعت این انتخابات است که ایا بر اساس سازو کار اکثریت یا نسبی خواهد بود، زیرا محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان پس از موفقیت حماس در انتخابات سال 2006 خودسرانه نظام رای دهی را به موجب دستور ریاستی و با عبور از مجلس منتخب آن زمان، به سازو کار نسبی تغییر داد اما آیا حماس در انتخابات آتی آن را خواهد پذیرفت ؟

چهارم اینکه چه کسی اجرای نتائج انتخابات و تحقیق خواست رای دهندگان را تضمین می کند به ویژه که دلیل اصلی محاصره غزه بیش از یک دهه ،نپذیرفتن موفقیت حماس در انتخابات 2006 توسط محافل بین المللی بود سپس اختلافات و درگیری بر سر قدرت به وجود آمد بنابراین چه کسی ضامن عدم تکرار سناریوی سابق خواهد بود .

اما سوالات زیادی هنوز مطرح است و گذر از این مرحله به ناخدایی خردمند و سرنشینانی باوفا و احساسی ملی و درک خطرناکی این مرحله دارد تا به این اختلافات پایان دهد.

حقیقت این است که همه قوانین زیر پا گذاشته شده و ما باید دوباره انها را احیا کنیم و اوضاع سیاسی قانونی و ملی را با توجه به بحرانی بودن وضعیت فلسطین و شدت یافتن خشونت اشغالگران و حمایت امریکا از صهیونیست ها و هم چنین همدستی برخی از عرب هایی که در صدد عادی سازی رابطه با اشغالگران هستند بررسی کنیم.

با توجه به دلائل فوق ، شرایط ایجاب می کند همگان به مسئولیت خود عمل کنند.

اسراء البحيصي

پربیننده ترین خبرها