معارضان پیش‌نویس قانون اساسی سوریه را تهیه کردند

معارضان پیش‌نویس قانون اساسی سوریه را تهیه کردند
سه شنبه 7 آبان 1398 - 17:54

رئیس مشترک کمیته قانون اساسی سوریه گفت که معارضان پیش‌نویس قانون اساسی سوریه را پس از بررسی نظام‌های سیاسی کشورهایی چون روسیه،‌ آمریکا،‌ فرانسه و آلمان، تهیه کرده‌اند.

العالم - سوریه

«هادی البحره» رئیس مشترک کمیته قانون اساسی سوریه روز سه‌شنبه در سخنانی گفت که پیش‌نویس‌ قانون اساسی را معارضان سوری پس از بررسی و ارزیایی نظام‌های سیاسی روسیه، آمریکا، آلمان و فرانسه تهیه کرده‌اند.

هادی البحره به خبرگزاری ریانووستی گفت: «ما در کمیته مذاکرات سوریه، همه جوانب عملیات سیاسی را که قانون اساسی این کشور بخشی از آن است، در نظر می‌گیرم. بله ما برنامه‌های مختلفی داریم. همه قوانین اساسی از سال 1920 تا 2012 را مورد بررسی قرار دادیم...آراء و نظرات زیادی درباره هر یک از آنها داریم، اما نگاه ما به قانون اساسی جدید است».

به گزارش روسیا الیوم، وی تاکید کرد که «در بخش پارلمانی و نظام ریاستی کارشناس داریم، اما تلاش ما بر این است که به مکانیزمی دست پیدا کنیم که با توجه به حوادث جاری در سوریه، مطالبات ما را محقق کند و به چشم‌اندازی که برای آینده در نظر گرفته شده، برسیم».

رئیس مشترک کمیته قانون اساسی سوریه افزود: معارضان سوری (برای تهییه پیش‌نویس) نظام‌های سیاسی کشورهای مختلف جهان را از جمله آلمان، فرانسه، روسیه و آمریکا را مورد ارزیابی قرار دادند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا معارضان سوری تمایل به خودمختاری کردها در شمال سوریه را دارند، گفت: «ما خواستار سوریه واحد هستیم».

دیروز (دوشنبه) هیات مورد حمایت دولت سوریه برای شرکت در جلسات کمیته بررسی قانون اساسی وارد ژنو شد. جلسات این کمیته روز چهارشنبه با مشارکت ۱۵۰ عضو آغاز خواهد شد و روز جمعه هم بحث و بررسی‌ها آغاز می‌شود و سپس یک کمیته کوچک با 45 عضو تشکیل می‌شود که ۱۵ نفر از آنها توسط دولت سوریه حمایت می‌شوند، ۱۵ نفر متعلق به طرف‌های دیگر و ۱۵ نفر از جامعه مدنی سوریه هستند.

«گئر پدرسون»، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در سوریه پیش از این گفته بود که کار کمیته قانون اساسی براساس اصول اساسی است که شامل احترام به حاکمیت، وحدت و تمامیت ارضی سوریه مطابق با منشور سازمان ملل و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

پدرسون گفت که در نخستین جلسه کمیته هیچ حضور بین المللی وجود نخواهد داشت و این حضور محدود به نشست افتتاحیه خواهد بود و سپس خودش و دو معاونش به نمایندگی از سازمان ملل در نشست‌های کمیته حضور خواهند داشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها