سه سناریوی عطوان برای بعد از استعفای حریری

سه سناریوی عطوان برای بعد از استعفای حریری
چهارشنبه 8 آبان 1398 - 17:45

"عبدالباری عطوان" تحلیل گر سرشناس مسایل خاورمیانه با اشاره به درخواست استعفای نخست وزیر لبنان، سه سناریو برای این کشور پیش بینی کرد.

العالم ـ لبنان

عطوان در مقاله دیشب (سه شنبه) خود در روزنامه فرامنطقه ای "رأی الیوم" با اشاره به دیدگاه و واکنش های متفاوت در جهان عرب نسبت به این استعفا نوشت: لبنان پس از این استعفا در دهانه آتش‌فشان قرار دارد به ویژه آن که قوای مختلف داخلی، خارجی، منطقه‌ای و بین‌المللی خواستار امنیت و ثبات لبنان نیستند و حزب‌الله را مشخصا هدف قرار داده‌اند چرا که حزب الله یک قدرت سیاسی و نظامی تأثیرگذار در موضوعات عربی است و تهدیدی برای رژیم صهیونیستی و طرح های آمریکا در منطقه به شمار می آید.
عطوان با اشاره این که لبنانی ها بعد از استعفای الحریری خیابان ها را ترک نخواهند کرد، سه سناریو برای لبنان پیش‌بینی کرد و افزود: در سناریوی نخست، سعد الحریری بار دیگر مامور تشکیل دولت می شود و موظف می شود وزرای متهم به فساد را از کابینه اخراج کند.
به گزارش ایرنا، تحلیل گر رأی الیوم سناریوی دوم را تشکیل دولت «تکنوکرات» دانست و ادامه داد: این دولت متشکل از افراد متخصص و درستکار به نخست‌وزیری سعد الحریری یا فردی دیگر و با وزرای محدود می شود و مأموریت آن خارج کردن کشور از بحران اقتصادی خواهد بود.
عطوان فرضیه سوم را تشکیل دولتی از قدرت های بزرگ پارلمان پیش بینی کرد و نوشت: این پارلمان از نظر سیاسی منسجم و متشکل از حزب‌الله، جریان ملی آزاد (وابسته به رییس جمهور لبنان) و جنبش امل و برخی سنی‌های همسو با محور مقاومت به نخست‌وزیری یک فرد سنی خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها