نخست وزير مالزی مطرح کرد؛

اعمال فشار آمريكا به بانک های مالزی برای مسدود کردن حساب ايرانی ها

اعمال فشار آمريكا به بانک های مالزی برای مسدود کردن حساب ايرانی ها
چهارشنبه 8 آبان 1398 - 17:58

نخست وزیر مالزی گفت این کشور تحت فشار و زورگویی قرار گرفته تا زندگی مردم عادی ایران در مالزی را دشوار کند.

العالم _ آسیا

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی روز چهارشنبه گفت کشورش از سوی برخی تحت فشار بسیار شدید قرار گرفته تا حساب های بانکی شهروندان ایرانی ساکن مالزی را ببندد و زندگی را بر آنها دشوار سازد.

بیش از ده نفر به خبرگزاری رویترز گفتند که بانک های مالزی حساب های افراد و شرکت های ایران را می بندند و این نشان می دهد که تحریم های آمریکا تأثیرات گسترده ای بر شهروندان جمهوری اسلامی گذاشته است.

ماهاتیر محمد بدون ذکر منبع فشار گفت: روابط ما با تهران بسیار خوب است، اما ما با فشارهای بسیار شدید از برخی کشورها که می توانید حدس بزنید روبرو هستیم.

وی افزود: ما مجبوریم این کار را بکنیم زیر اگر نکنیم آنها حساب های بانکی ما را در خارج می بندند. این نوعی زورگویی از سوی افراد بسیار قدرتمند است.

ایرانی هایی که در مالزی تحت تأثیر قرار گرفته اند و یک مقام سفارت ایران گفت طی ماه های اخیر حساب های بانکی ایرانیان به طور گسترده بسته شده است.

بهرنگ صمدی استاد دانشگاه و یکی از ده هزار ایرانی که در مالزی زندگی می کنند گفت: بانک ها کاسه داغ تر از آش شده اند. او در ماه اوت دریافت که بانک سی آی ام بی حساب 14 ساله اش را می بندد.

وی افزود: در کشورهای غربی، باز کردن حساب هیچ مشکلی ندارد. آنها فقط در مورد انتقال پول حساس هستند، به ویژه پول هنگفت.

صمدی گفت او بلافاصله بعد از هشدار بانک، پول های خود را خارج کرد، هرچند که او هنوز به صورت آنلاین به حسابش دسترسی دارد.

واشنگتن سال گذشته تحریم هایی را علیه برنامه هسته ای ایران وضع کرد، اما مالزی روابط دیپلماتیک خوبی با تهران دارد. هفته گذشته، رهبران دو کشور در مورد راه های تقویت روابط میان دو کشور گفتگو کردند. هنوز مشخص نیست آیا بستن این حساب های بانکی ارتباطی با رهگیری یک نفتکش ایرانی در سواحل مالزی در سال جاری دارد یا خیر.

وزارت امور خارجه آمریکا به درخواست رویترز برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداد. بسیاری از ایرانی ها گفتند هم میهنانشان اخطارهایی را از بانک های سی آی ام بی و آر اچ بی در این زمینه دریافت کرده اند. اخطاری که بانک سی آی ام بی به ایرانیان داده و رویترز آن را مشاهده کرد می گوید: با تأسف به اطلاع شما می رسانیم ما دیگر قادر نیستیم رابطه بانکی خود با شما را ادامه دهیم.

این بانک ها دلیل خود برای این کار را اعلام نکردند، اما برخی افراد گفتند مقامات بانکی این اقدام را به نظارت های سفت و سخت تر بعد از تحریم های آمریکا مرتبط می دانند.

سفارت ایران در کوالالامپور گفت در حال تلاش برای حل مسئله است.سفارت ایران هفته گذشته در ایمیلی به رویترز گفت: امیدواریم با حسن نیت و همکاری مقامات مالزیایی، مذاکرات به نتیجه مثبتی ختم شود. سفارت ایران گفت شرکت های ایرانی نیز تحت تأثیر قرار گرفته اند.در حال حاضر، ایرانی های مقیم پایتخت مالزی نمی دانند چگونه هزینه تحصیلی یا درمانی خود را بپردازند. برخی به فکر ترک این کشور افتاده اند.

پربیننده ترین خبرها