وقتی ترامپ تحریم های حداکثری خود را نشخوار می کند

وقتی ترامپ تحریم های حداکثری خود را نشخوار می کند
چهارشنبه 8 آبان 1398 - 23:18

خبر :

"استیون منوشن" وزیر خزانه داری آمریکا گفت : آمریکا و شش کشور عربی حوزه خلیج فارس شامل امارات، عربستان، بحرین، کویت، سلطان نشین عمان و قطر، روز چهارشنبه، مجازات هایی را بر 25 "نهاد" مرتبط با ایران تحمیل کردند.

تحلیل:

- به نظر می رسد که مقاومت ایران در برابر سیاست مجازات حداکثری که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پس از خروج یک جانبه از توافق هسته ای آن را اعلام کرده است، ترامپ و اعضای دولتش را با وضعیتی جنون آمیز دچار کرده است.

وضعیت جنون آوری که ترامپ و اعضای دولت وی به آن دچار شده اند، این بار به شکل آشکاری نشان داد که تحریم های جدیدی که استفان منوشن از آن ها به عنوان " مهم ترین تحریم های مشترک تا به امروز " یاد کرده است، مجازات و تحریم هایی هستند که آمریکا قبلاً هم بر این "نهادها" اعمال کرده بود، ولی مساله جدید این است که اسامی شش کشور عربی به آمریکا اضافه شده است.

واضح است که ترامپ و اعضای دولت وی، درحال حاضر و پس از اینکه شکست آن ها در پی گزارش صندوق بین المللی پول در باره ایران اثبات شد، در حال حاضر به نشخوارگری آشکار در زمینه اعمال تحریم های حداکثری خود علیه ایران مشغول هستند؛ صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که مجموع تولید ملی ایران به 463 میلیارد دلار افزایش پیدا کند و بخش غیرنفتی در سال آینده (2020 ) از رکود خارج شود و این یعنی شکست تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران.

- اما در ارتباط با سطح روابط میان ایران و همسایگانش در میان کشورهای حوزه خلیج فارس، این روابط علیرغم نقش منفی و مخرب آمریکا به شکل قابل ملاحظه بهبود یافته است. از جمله نشانه های این بهبود، سفرهای هیات های امنیتی و نظامی کشورهای یاد شده به ایران است، یکی دیگر از این نشانه ها، آزاد کردن 700 میلیون دلار از اموال بلوکه شده ایران نزد امارات از سوی این کشور و نیز اجازه دادن به بانک های ایرانی برای فعالیت دوباره در اراضی امارات و اقدام به تسهیل فعالیت آن ها است.

- شاید راز اضافه کردن اسامی کشورهای حوزه خلیج فارس که برخی از آن ها روابطی خوب با جمهوری اسلامی ایران دارند، درکنار اسم آمریکا، تلاشی جدید از سوی ترامپ برای دوشیدن عربستان باشد. اما این بار از طریق "مرکز مبارزه با حمایت از تروریسم" که ترامپ آنرا در سال 2017 در عربستان و با بودجه این کشور تاسیس کرد. این کار با تامین شغل برای امریکایی ها و "کارشناسان استراتژیک این کشور" که خدمات "امنیتی" خود را در مقابل دریافت مبالغ گزاف به عربستان می فروشند، صورت می گیرد.

پربیننده ترین خبرها