گریفیتس: توافق استکهلم پیش‌شرط آغاز روند سیاسی یمن نیست

گریفیتس: توافق استکهلم پیش‌شرط آغاز روند سیاسی یمن نیست
پنج‌شنبه 9 آبان 1398 - 10:46

فرستاده سازمان ملل در امور یمن با اشاره به چند شاخص درباره حل بحران ابراز خوش‌بینی کرد و گفت، توافق «استکهلم» را پیش‌شرطی برای آغاز روند سیاسی نمی‌داند.

العالم - یمن

«مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل در امور یمن که از ماه مارس 2018 این پست را بر عهده گرفته، درباره آخرین تحولات یمن به سوالات روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» پاسخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا درباره حل وضعیت یمن خوش‌بین است، گفت: در گزارشم در شورای امنیت (در تاریخ 17 اکتبر) نیز اعلام کردم که برخی شاخص‌های ملموس باعث امیدواری در یمن است. به عنوان مثال اخیرا شاهد کم شدن زیاد خشونت‌ها در شمال، آزادی تعدادی از زندانیان و بازداشتی‌ها، اجازه به (برخی) کشتی‌های حامل نفت برای ورود به الحدیده، اجازه به آژانس‌های کمکی برای ارائه کمک‌ها به اشخاص نیازمند در «الدریهمی»، موفق شدن مذاکرات جده درباره جنوب یمن و رسیدن به یک توافق به عنوان اولین گام برای روند صلح دائم هستیم.

گریفیتس در ادامه توافق ریاض میان دولت مستعفی و نیروهای وابسته به امارات را یک فرصت برای رفتن به سمت پیشرفت حقیقی ارزیابی کرد و گفت، امیدوار است توافق مذکور تأثیرات مثبتی داشته باشد.

وی درباره اوضاع الحدیده و ایجاد پنج ایست بازرسی مشترک در این بندر ابراز خوش‌بینی کرد و آن را پیشرفتی ملموس خواند که نشان‌دهنده افزایش اعتماد میان طرفین درگیر است.

گریفیتس تأکید کرد، توافق استکهلم یک پیش‌شرط برای آغاز روند سیاسی نیست؛ این توافق شامل اقداماتی مشخص برای اعتمادسازی است که منجر به تقویت روند صلح می‌شود.

فرستاده سازمان ملل از آزادسازی ۲۹۰ اسیر به دست انصارالله استقبال کرد و گفت، با طرف‌های یمنی در ارتباط است تا با همکاری صلیب سرخ مسیر برای آزادی تمام اسرا در سریعترین زمان ممکن باز شود.

شهر استکهلم سوئد در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۷ (شش دسامبر ۲۰۱۸) به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست مارتین گریفیتس بود و در تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان داد.

الحدیده در کنترل نیروهای انصار الله قرار دارد و نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی در اطراف آن حضور دارند؛ این شهر تقریبا یکی از مهمترین مناطقی است که کمکها و واردات تجاری از طریق آن وارد یمن می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها