تحلیل روز/

تظاهرات عراق؛ از حقیقت تا مگس های مجازی

تظاهرات عراق؛ از حقیقت تا مگس های مجازی
شنبه 11 آبان 1398 - 16:42

به نظر می رسد حال که همه گروه های فعال و سهیم در فرآیند و نظام سیاسی عراق وجود ضعف های ساختاری در نظام را پذیرفته اند و سعی در رفع آنها در سریع ترین زمان ممکن دارند، بحران این کشور در مسیر حل شدن قرار گرفته است و این ملت عراق بود که یک تنه ایستاد و بهای این اختلال را پرداخت و سیاست مداران را وادار به پذیرش این حقیقت کرد.

العالم - عراق

همه به اتفاق بر این عقیده اند که تظاهرات در استان های مرکزی و جنوبی عراق و استان بغداد حاصل بی توجهی و سهل انگاری در تأسیس نظام سیاسی عراق است؛ نظامی که به جای اینکه سعی در یکپارچه کردن ملت عراق داشته باشد آنها را از هم گسست و مانع از آن شد که حتی بر سر بودجه استانی به توافق برسند و همین ضعف عملکرد دولت را دچار اختلال کرد و در این بین، پدیده فساد که تا مغز استخوان بسیاری از نهادهای دولتی سرایت کرده است مزید بر علت شد.

عقلا و اندیشمندان عراق از جمله مرجعیت عالی قدر دینی، به درستی درد ملت را تشخیص دادند؛ دردی که تا دیر نشده باید درمان شود. به خصوص پس از شواهدی که نشان می دهند گروه ها و طرف هایی هستند که قصد موج سواری و سوء استفاده از تظاهرات و خواسته های بر حق ملت عراق را دارند و حرکت آنها را به سمت درگیری و هرج و مرج سوق دهند.

با نگاهی گذرا به نحوه پوشش حوادث جاری در عراق از سوی شبکه آمریکایی "الحره"، شبکه های سعودی "العربیه" و "الحدث" و شبکه اماراتی "اسکای نیوز" و مگس های مجازی وابسته به سفارت آمریکا در عراق و مگس های مجازی عربستان و امارات و رسانه های بعثی و داعشی می توان این حقیقت را به وضوح دریافت. زیرا همه اینها به علاوه رسانه های رژیم صهیونیستی انجام هیچ نوع اصلاحاتی را نپذیرفته و هر راه حلی را که عقلا و اندیشمندان عراقی برای دور کردن این کشور از این ورطه ارائه کرده اند، رد کردند. آنها از این هم فراتر رفته و با شایعه پراکنی سعی کردند ملت عراق را علیه یکدیگر تحریک کنند؛ آنها هر گونه راه حلی را هر چند مهم و جدی رد کردند.

اما به رغم تمام تلاش های ائتلاف آمریکایی، صهیونیستی سعودی و عوامل آنها در داخل مثل عناصر بر جای مانده از حزب بعث و صدام و عناصر داعشی برای کشاندن عراق به مرز هرج و مرج، ملت عراق را می بینیم که از آنها روی برگردانده و ماهیت مسالمت آمیز تظاهرات خود را حفظ کردند. آنها با این تظاهرات، خواسته های خود را به وضوح به مسئولان کشور منتقل کردند و دیدیم که این مقامات برای اولین بار انعطاف چشمگیری در مقابل مقابل مردم و خواسته هایشان نشان دادند؛ کما اینکه مرجعیت دینی هم پیش از این به وضوح بر خواسته های مردم تأکید کرده بودند اما متأسفانه دولت های پیشین گوش شنوایی نداشتند.

ظرف 24 ساعت گذشته، سه نیروی مؤثر در فضای سیاسی عراق مواضع خود را اعلام کردند. این نیروها در مواضعی نزدیک به هم اعلام بر ضرورت ارائه راه حلی فوری برای تحقق خواسته های بر حق معترضان و جلوگیری از کشیده شدن عراق به سمت ورطه هرج و مرج تأکید کردند؛ سید علی سیستانی، مرجعیت عالی قدر دینی با هشدار درباره مداخله های بین المللی و منطقه ای برای سوء استفاده از اعتراض های مردمی در عراق، خواستار احترام به خواسته های ملت برای تعیین نظام سیاسی و همکاری در تحقق ثبات شده و تخریب اموال و دارایی های عمومی و خصوصی عراق را محکوم کردند.

حشد الشعبی نیز به نوبه خود در پیامی خطاب به معترضان اعلام کرد که در کنار آنها می ایستد و از خواسته های بر حق آنها حمایت می کند؛ همچنین به بیگانه ها و عناصری که در کمین تظاهرات مردمی نشسته اند تا عراق را به لبه پرتگاه سقوط بکشانند هشدار داد.

سید هادی العامری، رئیس ائتلاف فتح نیز با اشاره به برخی جزئیات راه های ریشه ای برای مشکلات عراق، گفت که تنها راه حل واقعی، تجدید نظر در فرآیند سیاسی و اصلاحات اساسی در قانون اساسی است.

وی گفت که نظام پارلمانی، شکست خورده و ناکارآمدی آن ثابت شده است؛ این نظام باید متناسب با حال و وضعیت ملت عراق تغییر کند. همچنین خواستار حذف شوراهای استانی و انتخاب استاندار با رأی مستقیم مردم شد.

"محمد حلبوسی"، رئیس پارلمان عراق نیز با اشاره به اجرای اصلاحات و توصیه ها و رهنمودهای مراجع عالی قدر دینی، بر پایبندی کامل خود به توصیه های مراجع درباره خواسته های معترضان تأکید کرد و گفت که پارلمان برای اجرای هر چه سریع تر این رهنمودها، در آماده باش کامل است. وی نیز متعهد به اجرای خواسته های مردمی بدون فشارهای خارجی یا تحمیل سلیقه های شخصی و حزبی شد.

در همین راستا شورای سلامت نیز از صدور حکم بازداشت و احضار یک وزیر و 5 نماینده کنونی مجلس و دو وزیر سابق و 38 تن از اعضای کنونی و پیشین شورای استانی و یک استاندار و دو تن از رؤسای کنونی شوراهای استانی و 6 مدیر کل و یک قائم مقام وزیر خبر داد.

اما خبرهایی که از پشت پرده فعالیت های جاری برای آینده دولت عبد المهدی می رسد حکایت از آن دارد که رایزنی هایی بین دو ائتلاف فتح و سائرون برای ارائه طرحی به منظور جلوگیری از بروز خلأ قدرت و پیچیده تر شدن اوضاع در حال انجام است و به نظر می رسد که دیگر صحبت از استعفای عبد المهدی نیست.

اما به نظر می رسد که انعطاف مثبت و سازنده دولت و نیروهای اثرگذار در قبال خواسته های مردم به مذاق برخی گروه هایی که سعی داشتند تظاهرات را به هرج و مرج بکشانند، خوش نیامده است. ظرف چند ساعت گذشته، فعالان درباره تلاش مگس های مجازی وابسته به سفارت آمریکا هشدار داده و گفته اند که آنها سعی دارند با انتشار شایعه هایی نیروهای امنیتی عراق را به ارتکاب جنایت در پل "السنک" متهم کنند. آنها گفته اند هدف از این کار تحریک حس انتقام جویی در میان جوانان معترض علیه نیروهای امینتی و تشدید بحران است.

در همین راستا رئیس حشد الشعبی از شهادت یکی از کادرهای پزشکی خود به نام فالح جابر ابو سجاد، در شهر الشطره وابسته به استان ناصریه خبر داد؛ وی هدف تیراندازی یکی از عناصری قرار گرفت که خود را در میان تظاهرات مردمی مخفی کرده بود.

اوضاع حساس کنونی عراق، مسئولیت های تاریخی دولت و ملت عراق را به آنها یادآوری می کند و به آنها گوشزد می کند که باید در شرایط کنونی با هشیاری و دوراندیشی و عقلانیت عمل کنند؛ طوری که فرصت آتش افروزی را از کسانی که در کمین دولت و ملت عراق نشسته اند بگیرند. البته معترضان باید به تلاش ها و فشارهای خود بر دولت تا تحقق تمام خواسته هایشان ادامه دهند همچنین نیز باید وعده های خود را در خصوص انجام اصلاح فوری و مبارزه با فساد و فاسدان ادامه دهد.

  • جمال كامل

پربیننده ترین خبرها