اردنی‌ها در سالروز 'اعلامیه بالفور' برابر سفارت انگلیس تحصن کردند

اردنی‌ها در سالروز 'اعلامیه بالفور' برابر سفارت انگلیس تحصن کردند
يکشنبه 12 آبان 1398 - 10:08

شماری از مردم اردن در سالروز انتشار 'اعلامیه بالفور' مقابل ساختمان سفارت انگلیس در امان، پایتخت این کشور تحصن کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

به نوشته شنبه شب روزنامه الغد اردن، شرکت کنندگان در این تحصن که توسط کمیته عالی دفاع از حق بازگشت فلسطینیان برگزار شد، با سردادن شعار و صدور بیانیه ای، اعتراض خود علیه دولت انگلیس به دلیل انتشار اعلامیه بالفور را اعلام کردند.

تحصن کنندگان در پایان با انتشار بیانیه ای، از دولت انگلیس خواستند تا به خاطر این اعلامیه از مردم فلسطین عذرخواهی کرده و حمایت خود از رژیم اشغالگر را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است که دولت انگلیس مسؤول تاریخی، انسانی و اخلاقی تبعات انتشار این اعلامیه است که منجر به آوارگی مردم فلسطین و محرومیت آن ها از حق استقلال، آزادی و تعیین سرنوشتشان شد.

تحصن کنندگان همچنین حمایت دولت هایی را که به برپایی رژیم نژادپرست در اراضی فلسطینی کمک کردند، به مثابه جنایت علیه بشریت و علیه مردم فلسطین دانستند که با گذشت سال ها از تشکیل این رژیم، هنوز رنج های آنها پایان نیافته است.

معترضان از کشورها و احزابی که از حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشتشان و بازگشت آن ها به سرزمینشان دفاع می کنند تشکر کردند.

دولت لندن دوم نوامبر سال ۱۹۱۷ در اعلامیه ای رسمی موسوم به «بیانیه بالفور» وعده تأسیس کشور یهودی را به «لرد روچیلد» سرمایه‌دار صهیونیست داد.

انگلیس بعدها با انتخاب «هربرت ساموئل» یک یهودی صهیونیست به عنوان فرماندار این سرزمین، همه چیز را برای تسلط صهیونیست ها بر سرزمین فلسطین مهیا کرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها