تحلیل روز/

سوری ها چگونه اشغالگران را از خاکشان بیرون می کنند؟

سوری ها چگونه اشغالگران را از خاکشان بیرون می کنند؟
يکشنبه 12 آبان 1398 - 19:35

رئیس جمهور آمریکا تنها به باقی ماندن نیروهای کشورش در سوریه برای حمایت از چاههای نفت بسنده نکرده بلکه با گستاخی تمام از استخراج نفت و فروش آن و دادن بخشی از آن به شبه نظامیان کرد و دیگر گروه های مسلح سخن گفته است.

العالم تحلیل روز

خودشیفتگی و خودنمایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و تاجر بودن وی پیش از اینکه رئیس جمهوری یک کشور باشد، برهیچ کس پوشیده نیست و شهروندان آمریکایی نیز وی را فقط به این خاطر انتخاب کردند، زیرا گفته بود:" اول امریکا" یعنی وی در سرقت هیچ چیز در هیچ مکانی و شکستن هیچ عهد و پیمان بین المللی برای دست یافتن بر اموال دیگران کوتاهی نخواهد کرد زیرا وی فقط توانایی این کار را دارد اما آنچه ممکن است بر برخی پوشیده باشد ،این است که رفتار غیر اخلاقی ترامپ مسبوق به سابقه و نزد مردم آمریکا شناخته شده است . چرا که بیشتر زنان امریکائی معتقدند او با زنان به عنوان کالا برخورد می کند و این در فیلم های هالیوود و سریال های آنان مشخص است والا چرا زنان امریکائی شخص غیر اخلاقی مانند ترامپ را انتخاب کردند ( بیش از 50 درصداز رای دهندگان زن امریکایی علیرغم رسوائی های اخلاقی و سخنان زشت وی درباره زنان ، به وی رای دادند).

به مساله سوریه بازگردیم ، اگر مردم سوریه در مقابله با هرگونه اشغال سرزمین خود یک کلام بودند ترامپ و هم چنین ترک ها ، جرات نداشت پای نظامیان خود را به سوریه باز کنند. متاسفانه از سویی می بینیم کردها، نفت سوریه را به امریکا فروختند و از سوی دیگر گروههای مسلح سوریه را می بینیم که خود رامعارض می خوانند و سند مناطق شمالی سوریه را دو دستی به ترک ها داده اند و بیشتر از ترک ها بر هم وطنان خود سخت می گیرند، آنان را اذیت می کنند و تصاویر کودکان و ناموسشان را منتشر می کنند.

برخی می گویند، دولت سوریه و بشاراسد رئیس جمهوری این کشور، روس ها و ایرانی ها رابه سوریه آوره اند من نیزمی گویم رئیس جمهوری دولت سوریه توافق نامه ها و قراردادهای بین المللی بااین دو کشور و دیگر کشورها منعقد کرده و این قراردادها اگرچه فرض کنیم به نفع کشور نباشد بدون شک قابل فسخ است به جز این، دارای مدت زمان مشخصی است و در چارچوب ضوابط مشخص و تحت حاکمیت این کشور است اما در صورت اشغالگری امریکا و ترکیه که اقدامشان اشغالگری است واین دو کشور، یکی قدرتمند و دیگری عضو ناتو است، تو رو به خدا تصور می کنید این افراد برای کمک به ملتی آمده اند و پس از آن از سرزمینتان خارج خواهند شد.

بله ای مخالف مسلح تو با دولت سوریه می جنگی، فرض کنیم درخواست ها یا دیدگاهی داری اما سرزمینی که امریکا و ترکیه بدان پاگذاشته اند؛ سرزمین توست ، چگونه آنها را خواهی راند ؟

ترامپ آشکارا و صراحتا و با کمال وقاحت گفته (از مرزهای ترکیه و سوریه، دیگرانی غیر از سربازان کشورم مراقبت کنند، ما نیز امنیت چاه های نفت را برقرار می کنیم زیرا من نفت دوست دارم)

ترامپ می گوید من برای نفت اینجا هستم ، تا همه ملت سوریه بمیرد، تا ترکیه همه سوریه رابگیرد و کردهارا آزار دهد تا افراد مسلحش، مخالفان را لگد مال کنند، تا همه کارخانه های سوریه را تخریب کرده و گندم وزیتون آنان را به یغما ببرند . مردم! حضور ما در سوریه به خاطر نفت است با این وجود هنوز شاهد این هستیم که مخالفان هنوز حکومت را مسئول مشکلات می دانند.

برادر برای چند لحظه که شده فرقه گرایی راکنار بگذار و برای مخالفت با هر اشغالگری به توافق برسیم (این آغاز راه است) و پس ازآن به دور از تقسیم بندی های فرقه ای کینه توزانه ، به عنوان یک سوری به دنبال یافتن راهکاری برای مذاکره باشیم .

علاء الحلبی

پربیننده ترین خبرها