مذاکره 'مون' و 'آبه' در نشست 'آسه آن' برای حل اختلافات کره جنوبی و ژاپن

مذاکره 'مون' و 'آبه' در نشست 'آسه آن' برای حل اختلافات کره جنوبی و ژاپن
دوشنبه 13 آبان 1398 - 10:42

رئیس‌جمهور کره جنوبی و نخست‌وزیر ژاپن در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های جنوب شرق آسیا (آسه آن) با یکدیگر در خصوص حل اختلافات میان دو کشور گفت‌وگو کردند.

العالم - آسیا

سخنگوی دولت کره جنوبی اعلام کرد که «مون جائه این» رئیس‌جمهور کره جنوبی روز دوشنبه مذاکرات سطح بالایی را برای حل عمیق‌تر مناقشات سیاسی و تجاری با ژاپن در دیدار با «آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن پیشنهاد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، «کو مین جونگ» سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی در بیانیه‌ای گفت که این دو رهبر، در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های جنوب شرق آسیا (آسه آن) در بانکوک، مذاکره یازده دقیقه‌ای داشتند.

کو با اشاره به مذاکرات در حال پیشرفت در سطح کاری میان وزاتخانه‌های خارجه دو کشور، گفت: «هر دو رهبر مجددا تاکید کردند که مسائل دوجانبه باید از طریق گفت‌وگو برطرف شود.»

این نشست در حالی صورت می‌گیرد که روابط دو طرف طی دهه‌های گذشته به پایین‌ترین سطح خود رسیده است.

ریشه این اختلافات تجاری به رأی سال گذشته دادگاهی در کره جنوبی برمی‌گردد که به دلیل چهار شکایت مطرح شده علیه دو شرکت ژاپنی «نیپون استیل» و «سومیتومو متال» به دلیل اقداماتشان در زمان دوره استعمار توکیو علیه شبه جزیره کره در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵، آن‌ها را به پرداخت جریمه ۱۰۰ میلیون وون (۸۸ هزار دلاری) محکوم کرد.

مقام‌های دولت و فعالان تجاری در ژاپن ضمن رد حکم دادگاه عالی کره جنوبی اظهار داشتند که این موضوع قبلاً در معاهده ۱۹۶۵ امضا شده بین توکیو و سئول که باعث از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور شد، رفع شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها