یونکر: کاش پیش از همه‌پرسی «برگزیت» با دروغ‌های جانسون مقابله می‌کردیم

یونکر: کاش پیش از همه‌پرسی «برگزیت» با دروغ‌های جانسون مقابله می‌کردیم
دوشنبه 13 آبان 1398 - 16:42

رئیس کمیسیون اروپا گفت کمپین حامی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در همه‌پرسی سال 2016 دروغ‌های زیادی گفت که باید با آن‌ها مقابله می‌شد.

العالم - اروپا

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا در آخرین روزهای کاری خود گفت، «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در کمپین همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا دروغ‌های زیادی گفته است.

به نوشته روزنامه «گاردین»، یونکر در مصاحبه با نشریه آلمانی «اشپیگل»، گفت از این‌که در سال ۲۰۱۶ با ادعاهای کمپین خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مقابله نکرده متأسف است.

وی افزود: «دروغ‌های زیادی، از جمله توسط نخست‌وزیر فعلی، بوریس جانسون گفته شد و باید صدایی وجود می‌داشت تا با آن‌ها مقابله کند».

جانسون شخصاً طی این کمپین، سوار بر اتوبوسی قرمز رنگ در میان طرفدارانش می‌گشت که روی آن نوشته شده بود: «بریتانیا هر هفته ۳۵۰ میلیون پوند به اتحادیه اروپا می‌پردازد».

او و همکارانش در این کمپین با استفاده از دیگرهراسی و اسلام‌هراسی، عنوان می‌کردند اگر در اتحادیه اروپا بمانند و ترکیه نیز به این اتحادیه بپیوندد، کشورشان با سیل مهاجران ترک‌تبار به انگلیس مواجه خواهد شد.

در نهایت این کمپین توانست مردم بریتانیا (انگلیس، ایرلند شمالی، اسکاتلند و ولز) را متقاعد کند سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه‌پرسی به خروج این کشور از اتحادیه اروپا رأی مثبت دهند.

یونکر مقصر نتیجه این همه‌پرسی را که سیاست‌مداران حامی ماندن در اتحادیه اروپا، به‌خصوص «تونی بلر» برشمرد. رهبر سابق حزب کارگر همواره به اتحادیه اروپا به چشم یک پروژه اقتصادی نگاه می‌کردند و از اتحادی سیاسی طفره می‌رفتند.

او تشریح کرد: «اگر برای بیش از چهل سال به یک روایت بچسبید، غافلگیر کننده نخواهد بود که مردم در زمان همه‌پرسی آن را به یاد بیاورند».

یونکر همچنین «ملی‌گرایی احمقانه» را تهدیدی برای اتحادیه اروپا توصیف کرد، به‌خصوص زمانی که احزاب حاکم از روی پوپولیست‌ها تقلید کنند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها